Aby si Česko neuřízlo u Poláků ostudu se zpožďující se výstavbou dálnice R11, začíná královéhradecký hejtman Lubomír Franc uvažovat, že by se začala stavět právě od polských hranic.
Poláci jsou totiž se svou navazující S3 ze Štětína velmi vpředu a chtějí ji k českým hranicím u Královce na Trutnovsku dostavět nejpozději v roce 2019. Tou dobou nebude ještě hotov ani první úsek pokračování dálnice od Hradce Králové na sever k Jaroměři.
„Kvalitní spojení do Polska je pro Královéhradecký kraj velmi důležité. Naši severní sousedé hodlají začít stavět silnici S3 do Bolkówa už v příštím roce. Ve svých dalších záměrech se ale budou ohlížet na to, jak daleko s přípravami je česká strana. Nechtějí, aby jejich část dálnice končila někde v poli. Diskutovali jsme proto o možnosti dát prioritu výstavbě úseku od hranic do Trutnova," prohlásil Franc po jednání s předsedou české vlády Bohuslavem Sobotkou. Stavět by se tu tak mohlo právě v roce 2019.
Sobotka slíbil, že se pokusí v tomto 20kilometrovém úseku mezi hranicemi a Trutnovem urychlit projektovou přípravu stavby a výkupy pozemků.
„Chci jako předseda vlády vyvíjet tlak na ministerstvo dopravy, aby se urychlila příprava komunikace R11 mezi Trutnovem a státní hranicí tak, abychom dali jasně najevo i Polsku, že česká vláda má zájem na vybudování dálničního propojení," prohlásil premiér Sobotka.
Marné stesky
Na přístup ministerstva dopravy k výstavbě komunikace R11 si stěžovali například zástupci měst a obcí na Náchodsku. František Molík z náchodského jednatelství hospodářské komory loni na podzim při besedě s europoslancem Tomášem Zdechovským upozornil, že hraniční přechod v Náchodě je trvale přetížený, ale ministerstvo dopravy s výstavbou potřebné komunikace od Královce zatím vůbec nepočítá. „Tvrdí, že se musí začít stavět od Hradce, nikoli od Královce. U Hradce se to však nehýbe," řekl tehdy Molík. Náchodu by rovněž ulevil obchvat, ten je však kvůli řadě odvolání stále jen na papíře. Státní silničáři chtějí Náchodu alespoň ulevit letošní přestavbou kruhových objezdů na průtahu městem.
Plno mostů a tunelů
Právě tato část dálnice bude kvůli přechodu Krkonoš technicky nejnáročnější a nejdražší. Je tu navrženo 30 mostů, z toho 10 velkých nad 100 metrů a 2 tunely. Ty jsou navrženy jako dvoutubusové v jednom směru a předpokládá se výstavba dvou oddělených tubusů vzdálených 21 metrů.
V přípravě je nyní nejdál pokračování výstavby D11 z Hradce Králové do Jaroměře. „V současnosti je zde vykoupeno 94 – 98 procent potřebných pozemků. Naším cílem z pohledu vlády zůstává to, aby realizace těchto úseků mohla být zahájena v roce 2016. Na ně by pak měla co nejdříve navázat rychlostní komunikace R11," řekl premiér.
Silnice R11 je vlastně jen označením D11 od Jaroměře k polským hranicím. V tomto úseku bude mít jako silnice typu „R" (rychlostní silnice) mírnější normy například pro povolená stoupání nebo poloměry zatáček. „Erka" také zpravidla bývají o něco užší než dálnice, jinak ale vypadají stejně.
Dálnice, respektive rychlostní silnice do Polska by dokázala významně ulehčit především Náchodu, který se dlouhodobě potýká s nadměrnou tranzitní dopravou. Jak upozornil tamní starosta Jan Birke, dosahují tam intenzity dopravy až třiceti tisíc vozů denně v obou směrech. Z toho je šest tisíc kamionů.
Neuspěly však výhrady řady dopravních expertů, že víc než dálnice do Polska by stačily obchvaty Náchoda i podobně ucpané Jaroměře.