Stát vyslal svým občanům jasný signál: Dělat obstrukce, zdržovat a odvolávat se proti rozhodnutí úředníků se vyplatí.

Takovou zkušenost nyní získali majitelé pozemků v trase plánované dálnice R35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy na Pardubicku, kteří respektovali letos snížené výkupní ceny pozemků na 30 korun za metr a pod hrozbou vyvlastnění smlouvy podepsali.

Jiní, ti odvážnější, je odmítli a šli do rizika. A vyplatilo se jim to. Poslanci minulý týden schválili návrat výkupních cen na loňskou úroveň a ve většině případů dokonce ještě několikanásobně výš. Nové ceníky začnou platit nejspíš na podzim.

Majitelé letos vykoupených pozemků se tak cítí státem napálení. Ministerstvo dopravy  totiž s jejich zpětným finančním dorovnáním nepočítá.

„Dva a půl hektaru jsem letos za směšnou částku prodal v dobré víře. Sám jsem řidič a vím, že je ta silnice potřeba. Hrozili mi v dopise, že mě jinak vyvlastní za 15 korun za metr místo 30," postěžoval si Deníku například Josef Dašek z Bukoviny na Pardubicku.

Jeho sousedé, od kterých státní silničáři vykoupili půdu ještě vloni za tehdejší ceny, dostali skoro čtyřikrát tolik. A nově budou moci vlastníci dostat až 525 korun za metr.

Navýšení cen bylo reakcí na zablokované výkupy pozemků především právě na R35. Na 12kilometrové trase do Časů se letos kvůli sníženým cenám podařilo vykoupit jen pětinu pozemků a naopak bylo zahájeno asi 30 vyvlastňovacích řízení.

Dašek a další naštvaní majitelé uvažují, že se obrátí na soud. Podle advokátů však moc šancí nemají. Podobně jako ministerstvo argumentují, že smlouvy, ač pro ně nevýhodné, podepsali.

Jenže je tu možná aspoň „mravní povinnost" státu se s těmito majiteli kvůli neustále se měnícím paragrafům vyrovnat.  Podle pardubické advokátky Terezy Jelínkové by to šlo řešit například dodatky ke smlouvám.

Ani s tím však stát nepočítá. „Letos uzavřené smlouvy jsou platné a novela se zpětnou účinností nepočítá. Dodatky ke smlouvám by byly právně složité," uzavřel problém mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Nepomohl tak ani slib poslance Martina Kolovratníka, že se při projednávání novely zasadí o klauzuli, která by umožnila zpětné vyrovnání za letos vykoupené pozemky.

„Situace lidí, kteří před státní mocí sklonili hlavu a své pozemky za letošní nevýhodné ceny letos prodali, je skutečně nezáviděníhodná. Stát tím svým občanům vyslal velmi podivný vzkaz," přisvědčil starosta Opatovic nad Labem Pavel Kohout.

Stavba mostu neomezí dopravu

Opatovice nad Labem - Výstavba třetího patra křižovatky v Opatovicích nad Labem na Pardubicku skončí v plánovaném termínu na konci příštího roku. Stavební firmy zatím vyčerpaly asi polovinu z rozpočtu 1,5 miliardy korun. Stavební práce by neměly významně omezit dopravu.

„Provoz na silnici I/37 mezi Hradcem a Pardubicemi je zachován. Na silnici I/37 byla vybudována ochranná konstrukce v místě křížení s mostem, která ochrání řidiče v případě pádu nějakého drobného předmětu. Provoz na rondelu bude taktéž zachován aspoň na třech čtvrtinách," řekl projektový manažer společnosti Skanska František Groulík.

Stavba mostní estakády, která naváže na budoucí rychlostní komunikaci R35, byla obnovena před rokem. Práce totiž kvůli nedostatku peněz přerušil v létě 2010 tehdejší ministr dopravy Vít Bárta.

Hradec koupí část pozemku blokující dostavbu D11

Hradec Králové - Polovinu pozemku o výměře 0,27 hektaru koupí město Hradec Králové od Jaroslavy Štrosové.  Radnice tím chce urychlit výstavbu dálnice D11.

„Dostavba D11 je problémem celého našeho regionu a je to vina spíše státních orgánů než místních. Paní Havránková chtěla předat pozemek Ředitelství silnic a dálnic, ale to si rozmyslela po výroku našeho pana prezidenta. Chce jeho omluvu a pak je ochotná jednat o předání dále," uvedl při jednání zastupitelstva primátor Hradce Králové Zdeněk Fink.

Pozemek, který vlastní Štrosová a její sestra Ludmila Havránková, je posledním, který blokuje dostavbu dálnice D11. Ta končí v poli tři kilometry před krajským městem.

Parcely, jež vlastnila výhradně Havránková, stát již získal. Štrosová v lednu 2012 státu svou polovinu pozemku darovala. Advokát měl ale chybné zmocnění a ministerstvo financí darovací smlouvu nepřijalo.

Dostavba dálnice D11 by mohla začít v červenci bez ohledu na výsledek jednání o odkupu pozemku. Podle dřívějších informací stát nyní jedná se stavební firmou Eurovia o dodatku smlouvy na stavbu dálnice.