Doba, kdy se hendikepovaní skrývali, je pryč
Hradec Králové /VOLEBNÍ AUDIT - PANEL DENÍKU/ - Inkluze u rodičů i učitelů vyvolávala ještě nedávno bouřlivé reakce, přesto se ministerstvu školství podařilo ji prosadit. Řada panelistů Deníku však poukázala na to, že od jejího zavedení uběhl příliš krátký čas, než aby se výsledky daly objektivně vyhodnotit.
„Škola by měla zrcadlit obraz naší společnosti a my jsme přece již dávno za dobou, kdy se jakýkoliv hendikep schovával a člověk na vozíku znamenal údiv a raději se před světem dobrovolně ukrýval," uvedla pro Deník Zdeňka Rychterová, předsedkyně spolku Hořeňák. Podle ní ale začleňování musí být individuální. „Každý případ je osobitý a za každým se skrývá osud malého človíčka. Jeho dobro musíme mít na paměti a přistupovat k němu, abychom mu neublížili fyzicky, ani psychicky," uvedla. Podle ní je ale důležitý i postoj učitelů, kteří musí dětem umět vysvětlit, že člověk, kterému v životě nepřálo tolik štěstí jako nám, patří mezi nás. „A nás to naopak obohatí, když ho mezi sebe přijmeme a pomůžeme mu," dodala Zdeňka Rychterová.
Astronom a popularizátor vědy Jan Veselý si myslí, že na to, aby bylo možné výsledky inkluze zhodnotit, uběhlo ještě málo času.
Sám má však bohaté kontakty s učiteli různých škol z několika krajů, kteří s žáky, včetně těch s asistenty, navštěvují planetárium, kde pracuje. "Z jejich ohlasů vyplývá, že to přináší spíš problémy, a to učitelům i dětem tzv. zdravým. A někdy mají asistenty děti, které jsou jen zlobivé, zatímco ty opravdu hendikepované je nemají. V obou případech je to na přání rodičů," uvedl Jan Veselý."
Inkluze nenaplňuje očekávání
Rada Asociace speciálních pedagogů ČR, která nedávno zasedala v Hradci Králové, má vůči inkluzi výhrady. „Na základě získaných poznatků z průzkumu v základních školách a školských zařízeních, který ASP ČR realizovala během ledna a února 2017, konstatuje, že aktuálně nastavený průběh realizace společného vzdělávání nenaplňuje proklamovaná očekávání a přináší nepřiměřenou administrativní a personální zátěž v rámci slibovaného zkvalitnění vzdělávání na všech typech škol v ČR," uvedl předseda ASP ČR Martin Odehnal.
Index Deníku pohledem kraje
Osvědčilo se podle vás společné vzdělávání zdravých a handicapovaných dětí? - ANO (60%)
60%
Na rozdíl od celostátního průzkumu, v němž většina panelistů Deníku na otázku, zda si myslí, že se osvědčilo společné vzdělávání zdravých a handicapovaných dětí. odpověděla záporně, v Královéhradeckém kraji se naopak většina dotázaných vyslovila pro. Společnou výuku kladnou odpovědí podpořilo 60 procent Východočechů.
Z východočeských odpovědí
Miloš Malý, 39 let, povolání kouzelník, správce aplikace, Náchod:
Ne. Tím nemyslím, že by inkluze nebyla pro výchovu dětí přínosem, ale podle mého názoru na ni naše společnost bohužel není připravená, a proto by měla být zvažována indiviuálně.
Jan Meier, 64 let, knihovník, Broumov:
Nevím. Jistě ale vím, že je takzvaná inkluze pro řadu zainteresovaných dobrý kšeft. Aniž by přitom byli ve škole.
Ing. Ludmila Pohanková, 62 let, ředitelka Střediska volného času Déčko Náchod:
Ano, ale jen tam, kde na to byla škola dobře připravena jak personálně, tak vybavením.
Aleš Hlawatschke, 35 let, starosta Konecchlumí:
Na odpověď je asi ještě brzy, ale já jsem odpůrce inkluze a spíše si říkám: Bůh žehnej všem kantorkám a kantorům v jejich snaze to zvládnout.
Miroslav Nosek, 53 let, starosta Miletína:
Jak se to vezme. Pokud se budeme bavit o dětech handicapovaných tělesně, tak tam se zcela jistě osvědčila. Pokud však jde o děti s mentálním handicapem, tak zcela jednoznačně ne.