Nyní, když začíná letošní advent, máme na vybranou: budeme je slavit okázale, nebo dáme přednost čistým prožitkům? Zaměříme se spíše na to, abychom o svátcích dokázali vytvořit typicky nezaměnitelnou atmosféru, v níž se lidé dokážou chovat nesobecky? Jak se vlastně oslavy vánočních svátků vyvíjejí? Technický rozvoj je v posledních letech natolik drtivý, že ovlivnil i nejkrásnější duchovní chvíle. Zajímá nás, co bude dál. Jak mohou vypadat vánoční svátky za další desetiletí, co nám může zbýt z tradic, které se dalším generacím předávají stále obtížněji?

Michal Šimek, farář sboru Českobratrské církve evangelické:

Začíná advent. Budou letošní Vánoce v něčem jiné než ty předchozí? Jak se mění jejich vnímání?
Vánoce podle mě byly vždycky vnímány hodně materiálně. Na druhou stranu vnímám, že se lidé začínají zajímat více i o ty duchovní hodnoty, tak doufám, že ten rozměr postupně převáží. Alespoň snad maličko.

Jste zastáncem tradičních Vánoc s celou rodinou pohromadě, litím olova a zpíváním koled, nebo se soustředíte spíše na okázalost výzdoby a nákladné dárky?
Sejdeme se samozřejmě s rodinou, ale protože už mám dospělejší dcery, které už s námi nežijí, tak třeba až druhý den. Dárky si samozřejmě dáme, ale o žádnou okázalost rozhodně nejde. Z tradičních zvyků s občas rozkrojíme jablko, například olovo do vody nelijeme. Ježíška se zvonečkem držíme stále, ale nyní už je to spíš jen takový hezký folklor.

Kam se podle vás budou v příštích letech Vánoce ubírat? Jak mohou vypadat za dvacet nebo třeba třicet roků?
Nedovedu si to představit, ale mám takové tušení, že se lidé budou více zaměřovat na ten duchovní rozměr. Nemyslím, že budou tradiční Ladovské Vánoce, ale že to tradiční vnímání duchovního obsahu Vánoc bude prostě víc převažovat.

Jaroslav Doubrava, senátor z Ústí nad Labem za Severočeši.cz:

Začíná advent. Budou letošní Vánoce v něčem jiné než ty předchozí? Jak se mění jejich vnímání?
Už od listopadu v supermarketech připomínají, že jsou zítra Vánoce. Také při islámském ramadánu se snaží obchodníci prodat, co se dá. Svátky obecně jsou i signálem pro mimořádné utrácení. To je obecný trend. Ale též jsou signálem identity, v důsledku nelegální islámské migrace lidé o Vánocích více sounáleží s křesťansko-liberální společností. I ateista, jako jsem já.

Jste zastáncem tradičních Vánoc s celou rodinou pohromadě, litím olova a zpíváním koled, nebo se soustředíte spíše na okázalost výzdoby a nákladné dárky?
Svým dětem jsem vždy říkal, že Vánoce jsou dobou setkávání blízkých, ne jen časem dárků. Zároveň je součástí svátků pokud možno více jídla, pití a cukrovinek než jindy. A čím více dárků, tím lépe. Je zcela samozřejmé, že dárky jsou signálem hojnosti, čili optimismu do dalších dnů. Ale jenom pokud se kvůli tomu nezadlužíte.

Kam se podle vás budou v příštích letech Vánoce ubírat? Jak mohou vypadat za dvacet nebo třeba třicet roků?
Byl tu děda Mráz, teď Santa Claus, ale Ježíšek s jesličkami, to je nostalgická naše Evropa. Musíme se ubránit tomu, co je v USA, kde si nedovolí lidé ani přát hezké Vánoce, ale jenom svátky, aby náhodou neurazili nějakého menšinového hysterika. Jedinou jistotou do budoucna je, že prodejci budou mít žně, protože Vánoce jsou a budou mimořádným časem. Proto i půlnoční mše je v mimořádný čas - o půlnoci. Setkávání lidí a dárky v tomto čase jdou vždy ruku v ruce.