Podle vedení elektrárny se rozběhla oprava poničeného kouřovodu i příprava náhradní dopravy paliva do kotlů tak, aby výroba mohla být co nejdříve obnovena.

„Odborníci odhadují, že náhradní zauhlovací cesta bude zprovozněna nejpozději do konce října," uvedl generální ředitel elektrárny Luboš Pavlas.

Žárem se zřítil dopravní most

Požár v elektrárně vypukl předposlední srpnový den před čtvrtou hodnou ranní.

„Oheň zcela zničil prostor dopravy uhlí do elektrárny, prostor přesypávání uhlí z jednoho dopravníku na druhý, věž i elektrickou instalaci. Žárem došlo ke zřícení dopravního mostu, ve kterém jsou dopravní pásy," uvedla mluvčí pardubických krajských hasičů Vendula Horáková. Elektrárna proto musela přerušit provoz.

Požár byl velmi rozsáhlý, jeho ohniska se dohašovala ještě pozdě večer. Na místě zasahovalo celkem 13 hasičských jednotek z pardubického i Středočeského kraje a byl vyhlášen třetí požární stupeň. Škoda, kterou oheň způsobil, se odhaduje na 50 milionů.

Nedbalost, ložisko, samovznícení či zkrat

Příčina neštěstí se stále vyšetřuje. Už krátce po požáru hasiči stanovili čtyři možné verze, jak mohl vzniknout. Podle nich mohlo jít o nedbalost, zadřené ložisko na pásovém dopravníku, samovznícení uhlí nebo závadu na elektroinstalaci. Podle policie mohla být příčinou požáru technická závada.

Okolnosti požáru vyšetřují  hasiči Pardubického kraje, Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč a generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky a také interní tým složený z odborníků Elektrárny Chvaletice.

Lhůtu nedodrží
Elektrárna je od 30. srpna  paralyzována, protože dva bloky od požáru nepracují a zbývající dva se opravují, aby se snížily emise do ovzduší. Modernizace měla být původně ukončena do konce letošního roku. Práce se však protáhnou. „Generální dodavatel nás informoval, že dohodnutou lhůtu nedodrží a předání tohoto rekonstruovaného zařízení se tak zpozdí," sdělil generální ředitel elektrárny Luboš Pavlas. Podle něj však celkové náklady na opravu zpoždění neovlivní.
Cílem rekonstrukce za 2,6 miliardy korun je  snížení emisí a prodloužení životnosti bloků číslo 3 a 4 do roku 2030.
Proti tomu protestují ochránci životního prostředí, kteří požadují, aby elektrárna ukončila provoz podle původního plánu, tedy v roce 2020.