Do měsíce bude otevřená „ estakáda nikam", třetí patro dálniční křižovatky u Opatovic nad Labem. Motoristy jezdící po Hradubické tak za pár dní čeká kvůli demontáži lešení a ochranných prvků ještě zhruba týdenní uzávěrka, svezení po estakádě jim však odměnou nebude. Třetí patro zůstane zavřené do doby, než bude postaven navazující úsek dálnice R35  alespoň do Časů u Holic. Minimálně další čtyři roky tak bude kilometrová estakáda končit v nivě u Labe a prohánět se po ní bude moci načerno leda mládež na koloběžkách.

Přestože tak stavbaře netlačí čas, chtějí mít do Vánoc hotovo. „Čekají nás jen dokončovací práce, montáže zábradlí, svodidel, drobné asfaltářské práce, napojení rondelu. Termín do konce roku by neměl ohrožený," řekl stavbyvedoucí společnosti Skanska František Groulík.

Hotové jsou již betonáže říms, dokončují se práce na celoplošné izolaci a její ochraně či montáži odvodnění i pokládky asfaltového povrchu.

Rovněž uzavření nové čtyřproudovky mezi Hradcem a Pardubicemi ve spodním patře křižovatky bude posledním během stavby.

Pokračování stavby R35 dál na Vysoké Mýto, které zablokovali svým nesouhlasem s výkupní cenou pozemků někteří soukromí majitelé a také obec  Časy, minulý týden svitla naděje. Poslanci totiž schválili novelu zákona o výkupech pozemků pro dopravní stavby, od které si slibují zamezení licitování o ceny. Nová pravidla místo dosavadních maximálních limitů zavádějí pevné ceny a omezují bonus za výkup zemědělské a lesnické půdy.

„Dosavadní norma sice navýšila neadekvátně nízké výkupní ceny pozemků, ovšem nabízela zároveň různé násobky těchto cen. Vedlo to k tomu, že Ředitelství silnic a dálnic nabízelo majitelům pozemků různé ceny a jednání s nimi se i nadále protahovala," řekl pardubický poslanec Martin Kolovratník.

„Stejně tak 'institut' výjimky šestnáctinásobku výkupní ceny, který podepisoval ministr dopravy, se ukázal jako poněkud 'neurychlující' výstavbu dopravní infrastruktury," podotkl.

Dosavadní maximální limity cen pro výkup pozemků se změní v pevně stanovené ceny. U jiných než stavebních pozemků, tedy u polí nebo lesů, se sníží koeficient z dosavadních 16 na 8. Jejich cena se tedy stanoví tak, že se odhadní cena vynásobí osmi. U stavebních pozemků se odhadní cena vynásobí koeficientem 1,15 a bude to rovněž pevná cena místo dosavadního maximálního limitu.

Podle dosavadních, benevolentnějších pravidel výkupu pozemků se však dokončí rozběhnuté transakce. „Je tu pro otevřené jakési okno příležitosti, kdo to bude schopen prodat teď, tak ještě má možnost využít té vyšší částky," poznamenal při nedávné návštěvě Hradce ministr dopravy Dan Ťok.

Pokud nová pravidla projdou Senátem, měla by začít platit do nového roku.

Stavbu R35, která z Hradce odvedou velkou část tranzitní dopravy na Vysoké Mýto, se pokusili v listopadu uspíšit i politici novým memorandem adresovaným vládě, tzv. Pardubickou výzvou.

Zpoždění přes deset let už nedoženou
Na celé trase R35 z Opatovic až do Ostrova před Vysokým Mýtem jsou pozemky u Časů na Pardubicku jediné, které se ještě nepodařilo vykoupit. Obec ale již vzkázala, že se ještě tento rok se silničáři na pozemcích domluví. Ústupky učinilo i vedení Pardubického kraje, které do své správy převezme místní komunikace, o které se po dostavbě R35 měla začít starat obec.
Z celé R35, která nahradí současnou přetíženou státovku I/35, je zatím ve východních Čechách postaven jen čtyřkilometrový úsek od křižovatky s dálnicí D11 u Sedlic k mimoúrovňové křižovatce v Opatovicích. Dál povede kolem Časů, Vysokého Mýta a Litomyšle a v Mohelnici se napojí na již hotovou část dálnice do Olomouce. R35 převezme ze současné „pětatřicítky" jak veškerou tranzitní dopravu, tak výrazně uleví u souběžné dálnici D1 Praha – Brno – Ostrava.
Napřesrok, kdy se konečně měl začít stavět první dvanáctikilometrový úsek do Časů, přitom podle deset let starých plánů měla být už celá dálnice až do Mohelnice hotová…