Slavnostní uvedení do provozu se však konat nebude. Most bude končit 12 metrů vysokým náspem nad říční nivou těsně před Labem a se zprovozněním se bude čekat ještě minimálně čtyři roky, než se podaří postavit dalších téměř 30 kilometrů dálnice k Vysokému Mýtu.

A ty zmíněné čtyři roky jsou ke všemu jen zbožnou ideou. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž  nemá ani zdaleka vykoupené potřebné pozemky na trase z Opatovic do Časů, respektive ve druhé etapě do Ostrova, kde se má dálnice prozatím napojit na státovku z Chrudimě do Vysokého Mýta.

Silničáři totiž stačili po loňských komplikacích s přechodně sníženými výkupními cenami  pozemků získat jen čtvrtinu potřebných parcel. Obesláno je však už 86 procent vlastníků. „Pokračujeme s uzavíráním dalších smluv," řekla Hana Jarolímová z pardubické pobočky ŘSD.

Devadesátidenní lhůta, kterou majitelé mají na vyjádření, potrvá minimálně do konce března. Přes padesát procent smluv už se s kladnou odpovědí na ŘSD vrátilo. Již nyní je však jisté, že problémy s některými pozemky ještě nastanou. Zvláště u těch, které mají více vlastníků. Stačí, aby se na zadní postavil jeden jediný.

„Musíme počítat s tím, že se ozvou i vlastníci, kterým nebude stačit nabízený osminásobek, ale budou požadovat šestnáctinásobek stanovených výkupních cen. Pak by stála za úvahu případná vládní nařízení, která by pravidla a limity upřesnila," řekl vysokomýtský poslanec za KDU-ČSL Jiří Junek, který se ve věci R35 angažuje.

V současnosti se výkupní cena pozemků pohybuje okolo sto dvaceti korun za metr čtverečný. Případné žádosti o navýšení sumy posoudí nejprve ŘSD, ale poslední slovo má ministr dopravy.

První dvě patra křižovatky jsou v provozu od roku 2009, dostavba horní estakády byla poté kvůli úsporám zastavena. Rozběhla se znovu v roce 2013. „Dostavba měla být realizována spolu s navazujícím dvanáctikilometrovým úsekem R35 z Opatovic do Časů na Pardubicku, v rámci urychlení výstavby rychlostní silnice však bylo rozhodnuto o dostavbě estakády v předstihu. Bude však zprovozněna až po dokončení navazujícího úseku," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Úsek do Časů by se měl budovat zároveň s navazující etapou do Ostrova, aby mělo zprovoznění smysl. Termíny se však přes ujišťování ministrů o potřebnosti R35 neustále posouvají. Už nyní je jisté, že první auta se tudy svezou nejdříve v roce 2019.

Ještě více ve hvězdách je pokračování kolem Vysokého Mýta a Litomyšle do Mohelnice, kde se R35 napojí na již hotový úsek z Olomouce. Dálnice R35 má ulehčit nejen dosavadní přetížené státovce I/35, ale i brněnské D1.

Stavbu provázejí spory o financování
Pardubický kraj - Zatímco po prvním úseku R35 z Opatovic nad Labem k Vysokému Mýtu bychom se možná mohli projet v roce 2019, zprovoznění zbylých 80 kilometrů do Mohelnice je ve skutečně hvězdách. Poté, co se vloni podařilo snad už definitivně rozetnout spory o trase R35 kolem Litomyšle, zůstaly jediným problém peníze.
Způsob financování celé R35 totiž stále není jasný. Léta se vedou dohady ohledně možné kombinace veřejných a soukromých zdrojů, tzv. PPP projektů, které prosazuje ministr Dan Ťok nebo prezident Miloš Zeman. „Vřele podporuji PPP projekty a jsem velmi rád, že ministr dopravy je podporuje rovněž," uvedl Zeman při své nedávné návštěvě Pardubic.
Například pardubický hejtman Martin Netolický a mnozí poslanci jsou však k tomu skeptičtí. „Nejsem proti, ale musíme vyvážit vzájemné podmínky mezi soukromým a veřejným sektorem. Mám obavy, aby to zase nevedlo k oddálení nebo prodražení stavby," uvedl Netolický. Špatné zkušenosti s účastí soukromých investorů při stavbě dálnic má třeba sousední Polsko nebo Maďarsko.
PPP projekt chtěla česká vláda v minulosti využít pro výstavbu dálnice D47 na Ostravu. Kvůli údajné nevýhodnosti a podezřením z korupce byla smlouva zrušena a dálnici nakonec financovalo státní ŘSD. Brzy po dokončení se však v Ostravě objevily na dálnici výrazné závady.