„Soustředění splnilo vše, co mělo,“ ohlédl se účastník expedice Monoxylon III. Jiří Junek spokojeně za pětidenním tréninkem na Rozkoši.

„Po nějaké sobě se setkali všichni členové expedice. Probrali jsme nějaké nezbytnosti, které souvisí s plavbou. Před měsícem se pětice vydala na průzkumnou plavbu na jachtě Egejským mořem po trase, kterou bychom příští rok ve stejném termínu měli absolvovat. Ověřili některé věci týkající se přistávání na ostrovech, jak je to se zásobováním či informace týkající se větru,“ zmínil Junek teoretickou část soustředění.

Samotnou plavbu si námořníci dávkovali postupně. První dny pádlovali po dvou hodinách, pak zvýšili dávku na čtyři hodiny a samotný vrchol přípravy nadešel v sobotu, kdy se zhruba půl hodiny po poledni vydali na dvanáctihodinovou plavbu napříč Rozkoší.

PODLE HVĚZD BY CÍL ASI NENAŠLI

„Posádky se střídaly po dvou hodinách, takže každá měla napádlováno šest hodin. Poslední plavby jsme absolvovali v noci, což pro nás byla důležitá zkušenost, protože nás při samotné expedici čeká noční připlutí na Krétu. Zjistili jsme, že to zrovna jednoduchý nebude, protože ta orientace bude horší. Samozřejmě že s sebou budeme mít doprovodné plavidlo, které nás povede. Kdybychom měli plout sami podle hvězd jako tehdejší pravěcí mořeplavci, tak bychom asi zaplakali, protože naše zkušenost je v tomto směru nulová,“ přiznává s úsměvem Jiří Junek, že zkušenost s navigací pomocí noční oblohy jako tehdejší lodníci jejich napodobitelé nemají.

SLUNCE, VÍTR, KLIDNÁ HLADINA I VLNY

Nakloněna tréninku byla i příroda, která nabídla různé varianty počasí. „Jednu plavbu měla naše posádka za klidného slunečného počasí, zatímco při dalším střídání se zvedl vítr a byly solidní vlny. Pokud se loď plavila přídí proti nim, tak se chovala dobře, když jsme se dostali do bočních vln, tak nám do lodi občas šplíchlo. Ale stabilita člunu tím ovlivněna nebyla, i ve vlnách reaguje parádně,“ uvedl Junek. Účastníky potěšila hlavně zlepšená stabilita člunu. „Když byl ten člun před dvaceti lety nový, vážil dvě a půl tuny. Oproti květnové zkušební jízdě na Labi, kdy vážil o tunu méně a byli jsme zděšeni jeho vratkostí, teď už natáhl vodu. Přidali jsme i zátěž a je opět perfektně stabilní.“

Na ostré plavbě z řeckého poloostrova Attika přes řetězec ostrovů bude pro objevitele nejdůležitější poslední etapa na Krétu, kdy je čeká nejméně 100 kilometrů v té nejkratší variantě. „To bude pro nás znamenat víc než 24 hodin na hladině,“ je si vědom Jiří Junek.