Podle něj se zdrží i výstavba mnohých dalších silnic a dálnic, například i R35 z Opatovic nad Labem na Moravu.

Kraj požaduje vysvětlení

To se nelíbí krajskému vedení. Královéhradecký hejtman Lubomír Franc proto oslovil vedení státního fondu dopravní infrastruktury, které mělo financování dálnice vyškrtnout ze seznamu staveb, aby celou situaci oficiálně vysvětlilo.

„Aktuální vývoj situace kolem výstavby a přípravy výstavby dálnice D11 k Hradci Králové a dále Královéhradeckým krajem sleduji s krajním znepokojením. Zájmy obyvatel našeho kraje dlouhodobě trpí liknavým přístupem státu k výstavbě této dálnice. Ta léta končí v polích na jižních hranicích kraje a náš region je tak v podstatě stále na okraji Evropy. Chci dále usilovat o to, aby stát tento přístup změnil a věnoval této stavbě pozornost, kterou si zaslouží," uvedl královéhradecký hejtman Lubomír Franc.

Ministerstvo dopravy se brání, že mu chybí finance. „Dostavba D11 je bohužel i o penězích, prostředky SFDI jsou limitované. Nic není ale ztraceno, budeme před schválením rozpočtu fondu usilovat o jeho navýšení," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Dostavbu brzdí majetkové spory

Dálnice D11 byla dovedena na jihozápadní cíp Královéhradeckého kraje v roce 2006. Od té doby se řešily majetkoprávní spory, které další dostavbu brzdily. Kraji tak čtyřproudové silniční těleso stále chybí a obyvatelům Královéhradeckého kraje dosud dálnice slouží pouze jako bezpečné a pohodlné spojení mezi krajským městem a Prahou.

Za zpoždění staveb mohou v první řadě vládní rozpočtové úspory. Celkové výdaje na dopravní stavby poklesnou z letošních 43 na pouhých 37 miliard v roce 2015. Silnice budou mít nárok zhruba na polovinu zmíněných dotací, zbytek pohltí železnice. Peníze nebudou stačit ani na spolufinancování evropských projektů a dočerpání evropských dotací.