Bezmála 150 let jsou obyvatelé Čermné nad Orlicí zvyklí chodit na vlak na zdejší nádraží, které tu stojí již od roku 1873.

Jeho budoucnost je však nejistá. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) totiž při uvažovaném zdvoukolejnění tratě Velký Osek – Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Choceň, s drážní budovou nepočítá. Naopak uvažuje buď o demolici, nebo jejím snížení o jedno patro. Nově by pak obyvatelé Čermné měli využívat SŽDC uvažovanou zastávku „K posádce“.

Některým obyvatelům obce, kde žije přes tisíc lidí, se však tento záměr nelíbí a se svoji nelibostí se obrátili přímo na starostu Davida Josku. „Požadavek na přesun vnímáme jako účelový, zbytečný a necitlivý vůči nám, obyvatelům okrajových částí obce, odporující veškeré logice,“ stojí v dopise obyvatel částí Korunka a Rybárna.

Podle 147 signatářů dopisu adresovanému jak starostovi obce Čermná, tak i krajskému úřadu, je uvažované přesunutí nádraží na zastávku „výhoda pro několik obyvatel v těsném okolí, ale na úkor obyvatel Korunky, Rybárny, Číčové a části obce Čermná nad Orlicí.“

Místo vlaků autobus?

„Navíc chceme zdůraznit, že historická budova Čermná nad Orlicí (původně Korunka-Horní Jelení) slouží cestujícím více jak sto let, je krásná, opravená, má nová nástupiště a dle nás polohu v krásném prostředí, cestující se zde cítí naprosto bezpečně… Jinde se snaží všemožně o obnovu starých nádraží, my ho chceme opouštět,“ stojí dále v dopisu, který následně vedl ke svolání mimořádného zastupitelstva.

Podle starosty obce Davida Josky se nakonec toto jednání, kterého se zúčastnili jak zástupci SŽDC, tak i kraje, protáhlo na čtyři hodiny. Nakonec zastupitelstvo kývlo na přesun nádraží. O historickou budovu však Čermná hodlá ještě bojovat. „Budeme se snažit budovu zachovat ve stávající podobě. Také chceme vést jednání se SŽDC o pronájem horního patra tak, aby zde v budoucnu mohla vzniknout například společenská místnost či diskuzní klubu. Tedy bude-li o to zájem a umožní to finanční možnosti obce,“ uvedl starosta Čermné nad Orlicí David Joska podle kterého, z hlediska obslužnosti obyvatel Čermné, bude přesun nádraží výhodnější.

„Chápu však obyvatele Rybárny a Korunky, že pro ně to výhodné nebude a budou to mít na vlak dále,“ dodal David Joska s tím, že právě obyvatele dotčených lokalit chce oslovit a nabídnout jim alternativu v podobě vybudování autobusové zastávky, která by absenci nádraží vynahradila. „Osobně se však domnívám, že debaty o přesunu nádraží jsou ještě předčasné. I když má SŽDC vizi, která se zdvoukolejněním počítá v roce 2023, tak podle mého názoru to dříve jak za deset let nebude,“ dodal starosta Čermné.