Letos kraj zahájí celkem 29 nových silničních staveb a v dalších pěti bude pokračovat. „Představuje to modernizaci 50 kilometrů silnic a deseti mostů,“ slibuje řidičům hejtman Martin Červíček. Opravovat se tak bude například další úsek silnice mezi Jaroměří a Novým Městem nad Metují, pokračovat budou i práce na úseku z Trutnova přes Babí na Královec, nebo rekonstrukce cesty z Libáně přes Dětenice směrem na hranici se Středočeským krajem.
Kraj znovu postaví trojici polských mostů
Hejtmanství také prakticky znovu postaví trojici mostů v Temném Dolu na silnici do Pece pod Sněžkou. Ty stavěly v sedmdesátých letech polské firmy. „Mostovka byla příliš tenká, mají poškozené izolace a zatéká do nich. Mosty jsou na osmisetmetrovém úseku. Během rekonstrukce se bude jezdit po provizorních mostech a řidiči všechny tří přejedou v jedné zelené vlně, tak aby je oprava zdržovala co nejméně,“ slibuje náměstek krajské Údržby silnic Jiří Koutník. Nové mosty mají stát 179 milionů korun. „S polskými mosty jsme se dostali do havarijní situace, hotové by měly být v letos v listopadu,“ dodává Martin Červíček. Kraj se kromě dvojek a trojek stará o celkem 650 mostů.
Zkoušet se budou nové typy asfaltu
Kraj chce také v Hradci Králové v ulicích Buzulucká a Pouchovská vyzkoušet nové technologie. „Použijeme tady nové asfaltové směsi, kde je pojivo na bázi plastů. Směsi mají vyšší únosnost a životnost,“ vysvětluje novinku krajský radní pro dopravu Václav Řehoř.
Z celkové investice 1,5 miliardy půjde 300 milionů přímo z krajského rozpočtu, dalších 1,2 miliardy získá kraj z národních a evropských dotací. Hradeckému kraji se posledních šest let dařilo investovat do silnic každý rok v průměru miliardu korun. „V žádném případě by to nebylo možné jen z našich prostředků. Každý rok je shánění peněz o něco těžší. Myslím, že ještě zvládneme rok 2023 a velká revoluce z hlediska shánění peněz nás čeká v dalším období, až nebude dostatek prostředků především z evropských peněz,“ myslí si hejtman Martin Červíček.
Opozice by dala víc na běžné opravy
Kraj dá letos také 108 milionů na opravu výtluků a 48 milionů na opravy souvislých úseků silnic. Bývalý hejtman a opoziční zastupitel za ČSSD Jiří Štěpán si myslí, že kraj by měl do oprav stávajících silnic víc investovat. „Vzhledem k celkové délce krajských dvojek a trojek 3300 kilometrů je to poměrně malá částka. Obávám se, že nebude stačit.“ Další kritiku ale směřuje na stát. Ten by podle Štěpána měl víc kraje podporovat. „Pokud stát vybírá daně z paliv a maziv, které vybírá i na krajských silnicích, stát by měl automaticky valorizovat prostředky krajům na opravy silnic.“
Ceny staveb vzrostly
Situaci letos komplikovaly také rostoucí ceny staveb. Údržba silnic teď porovnává nabídky firem pro letošní rok. „Někde jsme museli maximální projektové ceny zvýšit o deset procent. Loni jsme se u některých staveb dostávali i 20 procent pod cenu, letos tomu tak není, většinou vítězná nabídka kopíruje předpokládanou hodnotu,“ říká náměstek krajské společnosti Jiří Koutník a Martin Červíček dodává, že nejčernější obavy z rostoucích cen se nenaplnily: „Zatím jsme žádnou soutěž nemuseli opakovat kvůli tomu, že bychom se nevešli do ceny.“
Hradecký kraj letos chystá pokračování obchvatu Opočna. Další tři obchvaty chce letos stavět v regionu stát. Pokračovat se má kolem Doudleb nad Orlicí a mělo by se začít i s Jaroměří a Novou Pakou. „Kromě úseků silnic prvních tříd budeme stavět dvě kruhové křižovatky. Konkrétně v Trutnově v ulici Na Struze a Pražská a v Jaroměři u nemocnice,“ říká investiční referentka ŘSD Zdeňka Pospíšilová. Celkem chce stát v kraji prostavět na 32 stavbách víc než 1,2 miliardy.