Předem oslovené dopravce hejtmanství vybralo bez otevřené soutěže v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění. Jejich nabídky rada kraje schválila začátkem září. Dopravci budou pro kraj jezdit do doby, než kraj vybere nové dopravce ve standardním vývěrovém řízení.

Kraj původně vyhlásil šestimiliardový tendr na nové dopravce pro léta 2017 až 2026, antimonopolní úřad však na jaře, zatím nepravomocně, soutěž zrušil. Protože kraj nemohl smlouvy končící k 31. prosinci dopravcům prodloužit, rozhodl se zadat zajištění dotované linkové autobusové dopravy od začátku příštího roku bez otevřené soutěže oslovením dopravců, kteří pro kraj již nyní jezdí.

Vypsání nového tendru již bude na novém vedení kraje vzešlém z říjnových voleb. Ze současných dopravců pro kraj nejvíce jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine, CDS Náchod, ČSAD Ústí nad Orlicí a Osnado.

Z 13 oslovených dopravců kraj kontrakt uzavřel se 12, jednu nabídku kvůli formálním nedostatkům vyřadil. Vyloučená nabídka byla od dopravce Milana Fejfara z Jičína, který pro kraj zatím zajišťuje jednu linku na Jičínsku. Podle Jurčeka není vyloučeno, že se výzva na zajištění této linky bude opakovat.

Dopravci mohli nabídky podávat do konce srpna. Hlavní zadávací podmínkou pro uchazeče bylo dodržení maximální výše nabídkové ceny.

Kraj by měl za rok na dotaci dopravcům zaplatit stejně jako v minulých letech, tedy asi 300 milionů korun. Na příští rok bude suma zvýšena o pět až sedm milionů korun, které by měly být použity na růst platů řidičů.