Polská rychlostní silnice S3 bude dlouhá celkem 470 kilometrů. Na úseku Bolków - Kamienna Góra finišují stavební práce, Poláci ho otevřou šest let od podpisu smlouvy se zhotovitelem, firmou Porr. Stavbě dominuje 2,3 km dlouhý tunel mezi obcemi Sady Górne a Stare a Nowe Bogaczowice, největší podobného typu v Polsku. Druhý tunel nedaleko Gostkówa je přibližně 320 metrů dlouhý.

Jakmile bude stavba v létě dokončená, začne provoz na trase z Lubawky až do Štětína. Dostavuje se ještě závěrečný úsek S3, který bude končit v přímořském letovisku Świnoujście (Svinoústí). Ten má být hotový letos v prosinci. Na polských rychlostních silnicích je maximální povolená rychlost 120 km/h.

„Máme hotových 95 procent prací. Zprovoznění plánujeme během letních prázdnin,“ řekl Deníku Waldemar Wojciechowski, ředitel Generálního ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) pobočky Wroclaw, při úterním cvičení záchranných složek. Ty trénovaly v tunelu a kolem něj zásah při požáru, dopravních nehodách a úniku toxických látek. V akci bylo 320 policistů, hasičů, zdravotníků a vojáků, vrtulník, letadlo i tank.

Připravili se na krizové situace, které by mohly při provozu nastat. Simulovali srážku kamionu s auty stojícími v dopravní zácpě před tunelem nebo nehodu autobusu se školním výletem a kolony vojenských vozidel přepravujících nebezpečný materiál přímo v tunelu, při které bylo zraněno 23 lidí, z toho několik těžce. K tomu ještě došlo k uvolnění toxické látky.

Jakmile bude stavba v létě dokončená, začne provoz na trase z Lubawky až do Štětína. Dostavuje se ještě závěrečný úsek S3, který bude končit v přímořském letovisku Świnoujście (Svinoústí). Ten má být hotový letos v prosinci.

Čekáme, čekáme

Patnáct kilometrů dlouhý úsek Kamienna Góra - Lubawka dostavělo polské ředitelství silnic a dálnic GDDKiA loni v září. Kvůli chybějícímu napojení na českou D11 však nemůžou řidiči využívat silnici až k hraničnímu přechodu, ale musí sjíždět na kruhovém objezdu na okraji Lubawky. Tříkilometrový úsek k hranici je tak sice hotový, avšak nemůže být v provozu.

„Čekáme, až česká strana postaví úsek k hranicím,“ konstatoval Waldemar Wojciechowski. Vybudování celého úseku Bolków - Lubawka (31 km) stojí 2,5 miliardy zlotých (zhruba 14,5 miliardy korun), Polákům na něj přispívá Evropská unie.

„Co nám zbývá, než čekat,“ krčí rameny Kamil obsluhující čerpací stanici v Lubawce. „Řidiči se hodně ptají, proč se nedá jet přímo na Prahu,“ dodává. Praha sice už na ukazatelích na nové polské silnici figuruje, stejně jako Královec, ale jsou přeškrtnuté. A zřejmě ještě hodně dlouho zůstanou.

Zdroj: Deník/Jan Braun

Zatímco Poláci budou mít zanedlouho hotovou bezmála 500 km dlouhou rychlostní silnici přes celou zemi až k moři, na české straně stále není jasné, kdo postaví 21 km dlouhý dálniční úsek z Trutnova na hranice. ŘSD ve středu zamítlo odvolání polské stavební firmy Budimex SA proti vyloučení z tendru, ta se ještě může pokusit zvrátit rozhodnutí u antimonopolního úřadu. Na trase D11 se bude nejprve stavět tříkilometrový úsek v Královci tak, aby se na hranici propojily polská a česká dálnice.

„Vypadá to, že se nezačne stavět dříve než ke konci třetího kvartálu letošního roku,“ připustil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Tříkilometrový úsek u hranic má být vybudovaný za 18 měsíců, celých 21 km pak podle původního harmonogramu v roce 2027. To se ale jeví v tuto chvíli jako nereálné s ohledem na mimořádnou náročnost stavby s tunely, mosty a mimoúrovňovými křižovatkami.

„Zatím ale místo stavby vidíme jen zbytky po archeologickém výzkumu,“ podotkl Mátl. Než se řidiči projedou po dálnici z Polska až do Prahy, musí ještě vzniknout další úsek mezi Jaroměří a Trutnovem. Ten chce ŘSD začít stavět v roce 2025 s plánovaným dokončením v roce 2028.

Fakt, že z české strany chybí napojení na hotovou polskou dálnici, bere s nadhledem i Jerzy Kaluzyński, který žije v polském městě Kamienna Góra, zhruba 12 kilometrů od hranic s Českem. „Je třeba počkat, co naděláš. Jde to pomalu, ale nemusí to být dnes, ani zítra,“ mávl rukou. „Až bude dálnice hotová až do Jaroměře a povede kompletně do Prahy, bude to luxus,“ dodal.

Co se nachází v nejdelším polském tunelu (2,3 km)
- osm evakuačních průchodů, 20 hydrantů umístěných podél silnice přibližně každých 250 metrů, 42 nouzových telefonů, hasicích přístrojů a požárních hlásičů umístěných přibližně každých 125 metrů, 60 kouřových hlásičů, situaci monitoruje 150 kamer, z nichž 90 současně zobrazuje termosnímky. Centrum řízení provozu tunelu bude fungovat 24 hodin denně.

Mohlo by vás také zajímat: V Mladých Bukách vyrostl nový areál pro horská kola. Na start se pojede vlekem

Zdroj: Bike Buky