Zima, sníh a mráz. Zaváté příkopy u silnic se plní havarovanými auty. Obrázek posledních dní tak nějak vypadá.

O tom, kde je autojeřáb s posádkou ze stanice, ví už jen na hasičském dispečinku, protože se celý den na stanici téměř nevrací. Tak to v některé dny vypadalo i u hasičů v Pardubicích.

„V zimním období máme určitě vyšší počet výjezdů k dopravním nehodám. Náledí, ledovka, sníh na silnicích, a pak těžká noha na plynu a výsledkem bývá vyšší počet nehod. I když jsou to mnohdy nehody malého rázu, kdy to odnesou jen plechy," říká mluvčí Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje Vendula Horáková.

Hasiči sice u „plechařin" nezachraňují, ale pomáhají obnovit provoz. Odklidit drobné trosky automobilů, prevence požáru i vyproštění ze závěje a znovuzprůjezdnění sněhem už tak dost omezených komunikací je často jejich díl práce. Není to ale vše, co se v zimě komplikuje.

Pozor dávat musejí i na hlavního nepřítele, a tím je oheň. Ten má v zimě i větší sílu, než je tomu jindy.

„Při mrazu dochází k podstatně intenzivnějšímu hoření, způsobenému teplotním rozdílem hoření a okolí. Práce hasičů v mrazivém počasí je velmi komplikovaná další řadou rizik. Dochází k zamrzání čerpadel, hadicových vedení a armatur. Voda použitá při hašení neodtéká, ale vytváří na konstrukcích, přístupových cestách a požární technice silné vrstvy ledu. To může ohrozit stabilitu konstrukce požárem už poškozené budovy, ale také to omezuje samotný pohyb hasičů," říká mluvčí hasičů Vendula Horáková.

Kromě ohně je tu také jeho protějšek sníh. I s tím se hasiči občas musí potýkat, a to zejména v horských oblastech. Odstraňují nebezpečné rampouchy, které hrozí pádem na chodník, i sníh ze střech.