Stávková pohotovost v České republice stále trvá. Ve čtvrtek o tom rozhodl sněm předsedů výborů základních organizací Odborového svazu dopravy (OSD), který pověřil předsednictvo OSD k vyhlášení termínu stávky.

Podle hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického kraj splnil všechny podmínky. Mnozí řidiči to ale vidí jinak. „Takto nízká mzda je výsměch," říká šofér ČSAD Ústí nad Orlicí, který je připraven připojit se ke stávce.

Kraj se však podle hejtmana k nařízení české vlády, které stanovuje autobusovým společnostem navýšit mzdy řidičům autobusů, staví čelem. „Naše připravenost dorovnat řidičům autobusů a jejich společnostem částku, kterou svým nařízením stanovila česká vláda, stále trvá. Je nutné upozornit na dopis, který 8. září minulého roku odeslal předseda Odborového svazu dopravy všem předsedům základních organizací. V něm je ve třech bodech uvedeno dohodnuté řešení odměňování řidičů autobusů," uvedl hejtman Martin Netolický a konkretizoval body dohody.

Za kraj je splněno ve všech bodech

„Bod A hovoří o přesunu řidičů ze třetí do páté skupiny prací a zaručené mzdě ve výši 98,10 Kč za hodinu, což představuje minimální mzdu 16 400 korun. V našem kraji to dělá jeden milion korun. Bod B stanovuje odměnu za hodinu čekání ve výši 78,48 Kč za hodinu. V našem kraji 15 milionů korun. Bod C zavádí příplatek za ztížené pracovním prostředí v hodnotě 6,60 Kč za každou odpracovanou hodinu. Pro Pardubický kraj částka 4,5 milionu korun. Souhrnně jsme tedy na několikrát zmiňované částce přesahující 20,5 milionu korun. Za náš kraj tedy splněno ve všech bodech. Veškeré další nároky jsou nad rámec tohoto nařízení a musí je nést konkrétní dopravce," dodal Netolický.

Realita je podle řidiče autobusu výsměchem

Vygradování situace. Tak mluví o celostátní stávce jeden z řidičů linkového autobusu na Orlickoústecku. „Ani po půlročním jednání s kraji a zaměstnavateli nedošlo k razantnímu navýšení platů řidičů autobusů. Někteří zaměstnavatelé dokonce hledají různé kličky, jak sloučit všechny složky mzdy tak, aby bylo dosaženo minimální možné mzdy 98,10 na hodinu! A u některých ani to nevychází. A to není čekání mezi spoji započítáváno do pracovní doby! Takto nízká mzda je výsměchem lidem, kteří odpovídají za desítky lidských životů," nebere si řidič servítky a dodává, že stávky se mohou zúčastnit všichni řidiči. „A já se připojím k většině řidičů ČSAD Ústí nad Orlicí," netají se svým postojem.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michala Kortyše ale ke stávce není důvod. „Plníme, co plnit máme. Opět zdůrazňuji, že je nezbytné se zamyslet nad nastavením na dalších deset let. Proto budeme chtít při přípravě nového tendru zapojit všechny dotčené strany, a to jak odbory, tak zaměstnavatele, kteří se budou moci vyjádřit k zadávacím podmínkám. Rozhodně není možné, aby byly ceny nasmlouvané na deset let bez možnosti jakéhokoliv pohybu ve vztahu k vývoji ekonomiky," konstatoval Michal Kortyš.