V minulých týdnech objížděla kohorta zástupců ŘSD, projektantů a vyslanců Náchoda obce, kterých se dotkne čtvrt století plánovaný obchvat Náchoda, a představili jeho podobu. Jeho délka je 6,5 kilometru a ve své dráze vezme desítkám lidí zahrádky, lesy, ale i domy.

Kolečka jednání

Jiřímu Zeidlerovi z Vysokova vezme obchvat dvougenerační dům. „Stojíme uprostřed plánované silnice. Zatím nevím, co bude dál,“ uvedl nedávno Jiří Zeidler, kterému vadí liknavý přístup úředníků, cena za případný výkup nemovitosti, která činí 1,15 násobku odhadní ceny, i nesplněný slib náchod-ské radnice. Starosta Jan Birke na konci roku 2017 slíbil, že se spolu s tehdejším vicepremiérem Pav-lem Bělobrádkem vydají za vlastníky nejproblematičtějších nemovitostí na trase obchvatu. „Zatím u mě nebyli. A čas se krátí,“ dodal Zeidler.

Starosta Jan Birke o tomto dluhu ví a v nejbližších dnech začne s lidmi jednat.

Data o stavbě:
Délka - 6465 metrů
Tunely - 2 (celková délka 463 metrů)
Mostní objekty - 14
Mimoúrovňová křížení - 2
Cena: 2,8 mld (bez DPH)

Dotčené katastry:
Vysokov, Kramolna, Dolní Radechová, Náchod, Běloves, Provodov, Šonov, Bražec, Vrchoviny

„Ctím svoji zodpovědnost a slib, který jsem na konci roku 2017 dal, splním. Ale dlouho jsem čekal na všechny podklady z ŘSD. Kdybych za lidmi chodil bez nich, tak bych si s nimi mohl dát nejvýš kafe a naše debata by byla jen v teoretické rovině,“ nechal se slyšet Jan Birke s tím, že potřebné dokumenty již má a během následujících dní ho čekají první kolečka jednání s dotčenými vlastníky.

Něco za něco

„První schůzku mám naplánovanou na začátek června. A vím, že když něco po lidech chceme, tak jim také na oplátku musíme něco nabídnout. Jsme nedílnou součástí celého projektu,“ uvedl náchodský starosta a dodal, že lidem, kterým stavba obchvatu vezme pozemky či nemovitosti, nabídne město buď finanční či pozemkovou kompenzaci. „Lidem, kterým hrozí největší újma na majetku, chceme nabídnout městské pozemky. Ty ostatně již byly za tímto účelem ve městě vyblokovány,“ dodal Jan Birke, kterého doplnil i náchodský zastupitel a bývalý vicepremiér Pavel Bělobrádek: „Všem se budeme snažit najít řešení, které pro ně bude komfortní. Je to sice stavba ve veřejném zájmu, ale musíme dbát na práva vlastníků. A vždy je lepší se dohodnout, aby nemuselo dojít k případné krajní možnosti v podobě vyvlastnění.“