Předběžné opatření antimonopolního úřadu (ÚOHS), které kraj obdržel v pondělí, pozastavuje zadávací řízení. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Karla Janečka však neobsahuje věcné odůvodnění, takže vedení kraje neví, co ÚOHS k takovému kroku vedlo.

Námitky
Antimonopolní úřad k zastavení zadávacího řízení v pondělí uvedl, že má důvodné podezření, že zadávací podmínky nemusejí být stanoveny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a nabídky sestavené podle těchto podmínek tedy mohou být neporovnatelné. Úřad nyní ve věci vede dvě prvostupňová řízení. Námitky proti tendru k ÚOHS podaly dopravní společnosti Audis Bus, Arriva a Dopravní a logistická společnost Přerov.

Úřad o tendru rozhodne do května

„Budeme po ÚOHS požadovat vysvětlení jeho postupu a budeme chtít získat faktické odůvodnění vydání opatření. Na podání rozkladu máme lhůtu 15 dnů," řekl v úterý novinářům Karel Janeček.

Upozornil, že tendr je nyní pouze pozastaven, v žádném případě nekončí. Antimonopolní úřad do začátku května rozhodne, zda  soutěž může pokračovat nebo zda bude zrušena.

ÚOHS vydal první předběžné opatření už na začátku března, kdy kraji zakázal podepsat smlouvu s vítězem tendru, soutěž však tehdy ještě nepozastavil.

Královéhradecký kraj je nyní v obtížné situaci. Tendr v hodnotě 5,6 miliardy má vybrat dopravce pro roky 2017 až 2026. Pokud by byl zrušen, mohly by od 1. ledna nastat v dopravě problémy, protože nynější smlouvy s dopravci končí na konci prosince.

„Prodloužit smlouvy stávajícím dopravcům není možné," vysvětlil vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Tomáš Jurček.

Kraj by tak musel dopravní firmy dočasně vybrat zjednodušenou soutěži, takzvaným jednacím řízením bez uveřejnění, a teprve pak by přistoupil k novému tendru.

„Veřejná autobusová doprava bude od 1. ledna zajištěna. To můžeme garantovat," řekl Karel Janeček.

Proti tendru už od prosince vystupují odbory, kterým vadil systém odměňování řidičů, jejich penalizace a měly i další výhrady. Kraj odmítl tendr zrušit, ale v polovině ledna změnil zadávací dokumentaci.

Odboráři však minulý týden oznámili, že podle zadávacích podmínek by řidiči některých spojů museli překračovat povolenou rychlost, protože jinak by nepřijeli na zastávky včas. Proto i nadále žádají zastavení soutěže a nově ještě odstoupení radního pro dopravu Karla Janečka.

Odbory se kvůli tendru dvakrát obrátily i na antimonopolní úřad. ÚOHS ani jeden podnět neuznal, ale pak začal soutěž prověřovat ještě potřetí, tentokrát z vlastní iniciativy, protože v zakázce našel pochybení.

Nyní krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje 14 dopravců.