Veřejná zakázka v hodnotě několika miliard korun by měla zajistit autobusovou dopravu v kraji na deset let, vybraní dopravci by měli začít jezdit od 1. ledna roku 2019. Novinářům to řekl první náměstek hejtmana pro oblast dopravy Martin Červíček.

Kraj už učinil první krok k vyhlášení tendru. Rada v pondělí odsouhlasila, že do poloviny dubna v úředním věstníku EU vyhlásí záměr soutěže, což je pro tak velkou zakázku nezbytné.

„Nyní budeme mít roční prostor, abychom připravili kvalitní zadávací dokumentaci," uvedl Martin Červíček.

Právě zadávací podmínky byly důvodem, proč sešlo z minulého tendru, který byl vypsán na podzim roku 2015. Velmi ostře proti němu tehdy vystoupili odboráři. Podle nich neřešil růst platů řidičů a zadávací řízení bylo připraveno nekvalifikovaně.

Hrozba stávkou

Kraj zadávací podmínky pozměnil, odboráři však změny označili za nedostatečné. Vadilo jim například, že v jízdním řádu je řada spojů, jejichž řidiči by museli překračovat povolenou rychlost, protože jinak by nepřijeli na zastávky včas a dostali by za to pokutu. „Mohlo by se stát, že autobusy budou muset jezdit devadesátkou i přes obce, a stejně to nebudou stíhat," podotkl tehdy odborový předák ve společnosti BusLine Jiří Kuchynka.

Odboráři hrozili stávkou a dokonce požadovali odvolání tehdejšího náměstka pro dopravu Karla Janečka. Spor nakonec rozhodl antimonopolní úřad, podle něhož kraj porušil zákon o veřejných zakázkách netransparentními a diskriminačními požadavky v zadávacích podmínkách.

Tendr za šest miliard byl tedy zrušen a kraj musel zajistit dopravu na letošní rok bez otevřené soutěže takzvaným jednacím řízením bez uveřejnění.