Spor kraje a dopravních odborů o tendr v hodnotě 5,6 miliardy korun, který má od roku 2017 na deset let zajistit autobusovou dopravu v Královéhradeckém kraji, tak pokračuje.

Odbory: Řidiči musí porušovat předpisy

Odboráři už několik měsíců žádají, aby kraj tendr zrušil. Před dvěma týdny seznámili veřejnost s analýzou, podle níž má tendr řadu vážných chyb. Odborníci uvedli, že v jízdním řádu jsou spoje, jejichž řidiči musejí překračovat povolenou rychlost, protože jinak by nepřijeli na zastávky včas. Za zpoždění jsou dopravci krajem postihováni, takže systém vlastně řidiče nutí k porušování předpisů. Analýza jako příklad uvedla spoj z Hradce Králové do Káranic či z Trutnova do Janských Lázní.

„Řidič by tady musel jet pořád rychlostí 90 kilometrů v hodině," uvedl Pavel Beneš z z firmy B&C Dopravní systémy, která analýzu provedla.

Kraj nechal na analýzu vypracovat odborný posudek. Podle náměstka hejtmana odpovědného za dopravu Karla Janečka, je analýza je naprosto zavádějící a plná desítek závažných chyb jak ve výpočtech, tak v závěrech. „Odboráři tak pouze dezinformují veřejnost," řekl náměstek.

Pozastavený tendr
Odboráři kritizují zadávací podmínky tendru už od loňska. Žádali, aby kraj soutěž zrušil, a dokonce vstoupili do stávkové pohotovosti. Vypsaný tendr má podle nich řadu vad. Mimo jiné prý neřeší růst platů řidičů a jízdní řády jsou nastaveny tak, že nutí řidiče k porušování dopravních předpisů.
Kraj v lednu zadávací podmínky pozměnil, ale odboráři i přesto na zrušení tendru trvají.
Kraj měl minulý týden otevřít obálky s nabídkami dopravců, ale  Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) den předtím  předběžným opatřením tendr pozastavil. Kraj nyní čeká, až ÚOHS rozhodne, zda soutěž může pokračovat, nebo zda bude zrušena.

Vzdálenosti a časy nesouhlasí

Karel Janeček uvedl, že jízdní řády, které analýza kritizuje, vycházejí z dat, jež odbor dopravy kraje sbírá už několik let pro každou linku zvlášť. V analýze jsou podle něj chybné vzdálenosti autobusových tras, protože experti vycházeli z internetového plánovače, ale autobusy jezdí i částmi měst, kam auta nemohou.

Odborný posudek také tvrdí, že trasa linky Hradec Králové – Káranice je ve skutečnosti o 4,5 kilometrů a sedm minut kratší, než uvádí analýza.

Kraj analytikům vyčítá, že chybně spočítali časy nutné k odbavení cestujících na zastávce. Zatím co odborářská analýza počítá s minutou na zastávku, ve skutečnosti prý činí doba odbavení polem 25 vteřin. Navíc nesouhlasí počet zastávek. „Do odbavovacího času nelze počítat první a poslední zastávku, protože se odbavení odehrává před odjezdem respektive po dojezdu," uvedli zástupci kraje. Kvůli tomu se čas trasy prodlouží o dvě minuty.

Po obchvatu se může jezdit rychleji

Kraji také vadí, že analýza spoje z Trutnova do Janských Lázní nepočítá s obchvatem Mladých Buků. Autobus tak mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou urazí osm kilometrů po silnici I. třídy, kde může jet rychleji než  50 kilometrů v hodině.  Podle náměstka Janečka tedy řidiči nemusí překračovat povolenou rychlost. „Naše statistiky ukazují, že nejčastější rychlost autobusů je mezi 30 – 34 km/hod," uvedl Karel Janeček.

Podle něj je v Královéhradeckém kraji denně v provozu téměř 4000 spojů a jejich celková průměrná rychlost činí  33,25 km/hod, přičemž republikový průměr je 32 km/hod.  Za rok 2015 se na území kraje stalo 66 nehod autobusů, ovšem včetně drobných kolizí.

„Prezentací zavádějících a nepřesných informací ze strany odborů o provozu autobusové dopravy došlo k účelovému zpochybnění tvorby jízdních řádů v Královéhradeckém kraji," prohlásil Karel Janeček.