Zatímco energetici se včera již mohli pustit do sčítání škod po masivních výpadcích kvůli pondělní a úterní ledovce , železnice se bude z ledového sevření ještě vzpamatovávat.
Nástup zimy byl
letos razantní
Neděle 30. listopadu
ČHMÚ varovalo před pondělní ledovkou na Vysočině a jihu Moravy.
Pondělí 1. prosince
ČHMÚ rozšířilo varování před ledovkou na celou ČR.
Odpoledne pokryl silnice, chodníky a stromy led. Přibylo dopravních nehod a úrazů chodců.
V podvečer ledovka omezila a někde i zastavila provoz vlaků.
Meteorologové prodloužili varování před ledovkou v celé ČR až do úterního večera.
Úterý 2. prosince
Ve Svitavách spadla pod tíhou ledu větev a zabila muže.
Ledovka a padající stromy způsobily poruchy na vedení. Společnost ČEZ vyhlásila kalamitní stav na Chrudimsku, Svitavsku a Přerovsku.
Vlaky mají velké zpoždění nebo vůbec nejedou.
Ledovka v Pardubickém kraji
ochromila energetiku a někde i automobilovou dopravu.
ČHMÚ prodloužil výstrahu před ledovkou do středečního večera.
Středa 3. prosince
Led odtál. ČEZ odvolaly kalamitní stav. Většina vlaků se rozjela.
Ve středu po 16. hodině byl obnoven provoz na poslední, pro východní Čechy potřebné trati z Pardubic na Českou Třebovou a Olomouc. Zatím ale s náhradními soupravami a s přetrvávajícími zpožděními.
Třeba odpolední EC Kysuca ze Žiliny do Prahy nabral zpoždění přes dvě a čtvrt hodiny. Protijedoucí EC Jan Perner měl hodinovou „sekeru" už na padesátikilometrové cestě do Kolína. Osobní vlaky na koridoru Praha – Ostrava naproti tomu jezdily už téměř bez problémů.
„Na trať se postupně vracejí elektrické soupravy. Velká část vlaků v páteční ranní špičce už pojede podle jízdního řádu, byť třeba v náhradních soupravách, ale během dne by se měl jízdní řád včetně plánovaných souprav stabilizovat," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Desítky vlaků se totiž nachází tam, kde je zastihla kalamita, a bude trvat hodiny, než budou moci být nasazeny na obvyklých spojích. „Některé lokomotivy bylo nutné přistavit do hal, aby námraza odtála," dodal mluvčí.
Kalamitu způsobila námraza na trakčních vedeních. Na neelektrifikovaných tratích jezdily dieselové lokomotivy bez zpoždění.
Koridor z Pardubic na Brno byl zprovozněn již po poledni. Jen zhruba 15 minutová zpoždění už byla i na trati z Pardubic do Hradce Králové.
To nejhorší skončilo rovněž pro energetiky. Ti už v úterý večer zrušili kalamitní stav na Svitavsku a ráno pak i na Chrudimsku. „Přes noc přibylo už jen několik poruch kvůli námrazám a již jsou odstraněny," řekla mluvčí energetiků Šárka Beránková.
Plné ruce práce i včera měli hlavně kvůli stromům padajícím pod tíhou ledu hasiči.
„Od pondělí jsme zasahovali již u dvou stovek takových událostí," řekla mluvčí východočeských záchranářů Vendula Horáková.
Jeden takový spadlý strom má na svědomí i mrtvého 40letého chodce ve Svitavách, o kterém jsme informovali ve středu.