Policisté však zatím nepokutovali nikoho, poskytli chodcům přechodné období, než si na novinku zvyknou, a přestupky zatím řeší domluvou.

„Chodcům, které v noci nebo za zhoršené viditelnosti přistihneme bez reflexních prvků, zatím nabízíme reflexní pásky na rukávy, které naše dopravní hlídky vozí s sebou," uvedla krajská policejní mluvčí Ivana Ježková.

K pokutování hodlá nyní policie sáhnout jen při opakování prohřešku.

Reflexní prvky jako například pásek na rukávu nebo vesty lidé pořídí například v obchodech s cyklistickými potřebami, papírnictvích a podobně. Nařízení se týká lidí pohybujících se na krajnici vozovky v neosvětlených částech obce nebo mimo zástavbu. Opatření, které je součástí novely zákona o silničním provozu, má především zvýšit bezpečnost chodců.

Mezi roky 2012 - 2015 zemřelo na českých silnicích 523 chodců, z toho 303 v noci.
Jen loni takto zemřelo 72 lidí, protože nebyli v noci vidět, uvedlo ministerstvo dopravy.
To opakovaně upozorňuje, že pro zvýšení bezpečnosti není nutné nosit reflexní vestu či jiný rozměrný reflexní prvek, ale třeba jen svítící pásek, který je možné jednoduše vyndat z kapsy a umístit na ten rukáv, který je směrem do vozovky tak, aby byl vidět z obou směrů.

Obchodníci již evidují velký zájem o toto zboží.

„Poptávka rostla již delší dobu, po schválení nového zákona se však zájem v posledních týdnech ještě zvýšil," řekl Tomáš Hrdina, produktový manažer společnosti Speed Press Plus, která se výrobou a prodejem reflexních předmětů zabývá.

Podle Kristýny Doubravové, jednatelky chráněné dílny Lemac z Hradce Králové, všeobecný tlak na zvyšování bezpečnosti na silnicích roste již delší dobu, což se projevuje i nárůstem zájmu o reflexní předměty.

„Stále nejčastějším předmětem, který naše dílna s 18 lidmi vyrábí, je reflexní vesta, následovaná jednoduchým reflexním páskem na ruku. Ročně jde o tisíce jednotlivých výrobků, které odebírají mimo jiné krajská policejní ředitelství nebo Besip," doplnila Doubravová.

Reflexní prvky zvyšují viditelnost chodců za tmy až na 200 metrů. Dvě třetiny tragických srážek s chodci se staane v noci.

Podle další statistiky se přes čtyřicet procent kolizí pěších s auty stává na přechodech pro chodce. Srážek aut s chodci zároveň každoročně přibývá.