SkiResort ČERNÁ HORA - PEC letos do rozvoje investoval zhruba 15 milionů korun. Šlo o nákup nové rolby a práce spojené se zajištěním zkvalitnění služeb a provozu v jednotlivých lyžařských areálech. Na nadcházející zimu se rozšíří nabídka skipasů dostupných online v eshopu SkiResortu. Návštěvníci tak vše pořídí bezpečně a rychle z pohodlí svého domova či hotelu.

Asociace horských středisek má zpracovaný Plán připravenosti a Semafor bezpečnostních a hygienických opatření, která budou platit na horách. "Tato opatření zároveň konzultujeme s hygieniky z ministerstva zdravotnictví. Přestože je pobyt na horách bezpečný, chceme poprosit i samotné návštěvníky, aby tato opatření dodržovali a nezapomínali na osobní odpovědnost. Naše zdraví leží v rukou všech," řekla Kateřina Neumannová, prezidentka Asociace horských středisek.

Provoz lyžařských areálů je specifický, na což reaguje seznam opatření Asociace horských středisek. Ten obsahuje obecná ustanovení vycházejících z vládních nařízení i konkrétní návrhy řešení pro dopravní zařízení, půjčovny a lyžařské školy, restaurace (Aprés ski) a další služby. Skiareály prosazují například sjednocení opatření pro lanové dráhy a lyžařské vleky, nebo upřesnění definice "venkovní sportoviště".

Na střeše parkovacího domu ve Špindlerově Mlýně budou dolní stanice lanovek. Pod střechou najdou parkování dvě stovky aut.
Skiareál ve Špindlu rozjíždí projekt za miliardu, nejdřív postaví parkovací dům

ZMĚNY V POJETÍ LYŽAŘSKÝCH ŠKOL A APRÉS SKI

"Střediska budou konkrétně zajišťovat například vyznačení rozestupů u pokladen a na nástupištích, dezinfekci vnitřních i vnějších prostor, kontrolu šátků či roušek, nové možnosti online nákupů i plateb a další. Můžeme se také připravit na úpravu organizace v lyžařské škole, nebo změny v pojetí akcí typů Aprés ski," upřesnil ředitel Asociace horských středisek ČR Libor Knot.

"Všichni vycházíme z toho, že sezona začíná za dva měsíce a končí zhruba za půl roku. To je hodně vzdálené období, ještě máme čas na přesnější opatření. Obzvláště v momentě, kdy se každý týden mění nařízení," uvedl Knot. Podle něj nebude nutné lyžovat s rouškou, ale při dalším pohybu ve skiareálu a jízdě lanovkou to naopak bude nutné.

V Peci pod Sněžkou je hotová stavba parkovacího domu, v provozu bude od prosince.
Pec pod Sněžkou postavila obří parkovací dům, má stavební povolení na další

"Budeme doporučovat nošení roušek, což v lyžařském pojetí na horách představuje například nošení nákrčníků, šál, šátků pod přilbou, a to na všech místech, kde se budou lidé potkávat, včetně dopravy na sedačkách, ve frontách, u pokladen, nástupištích vleků a lanovek. Rouška nebude potřeba při sjíždění sjezdovky, kde je garantován rozestup dvou metrů," objasnil plánovaný postup ředitel Asociace horských středisek.

INVESTICE NAVZDORY SLOŽITÉ SITUACI

Přestože na jaře skiareály utrpěly ztráty, netýkaly se jich prakticky žádné náhrady v rámci vládních kompenzačních programů. Na druhou stranu vítají nově zavedené snížení sazby DPH na jízdné na vlecích. Skiareály i tak byly nuceny pozastavit některé plánované investice v celkově výši nejméně 350 milionů korun.

"Některé větší rozjeté investice už nebylo možné zastavit. Mezi největší rozvojové projekty letos patří nové lanové dráhy v Mladých Bukách, Říčkách a na Kraličáku. I přes pozastavené investice se tak celková výše těch uskutečněných před letošní zimou vyšplhala na 750 milionů korun, což je o 150 milionů více než v loňském roce. Za normálních okolností by se letos investovala rekordní miliarda korun," uvedl Libor Knot.

V pátek naposledy. Nařízení vlády v nouzovém stavu země ukončilo provoz lyžařských areálů.
Lyžařské areály musí zavřít, sezona skončila. Lanovka na Černou horu ještě jezdí

Na rozšíření sjezdovek pracoval skiareál v Malé Úpě, kde také mají připravenou provozovnu nové lyžařské školy a půjčovny. Skicrossovou trať si mohou letos vyzkoušet závodníci i široká veřejnost ve Špindlerově Mlýně. V Harrachově si mohou lidé uschovat lyže v novém samoobslužném skidepotu.

K významným investicím na horách letos patří nákup nových strojů a technologií, které slouží k úpravě sjezdovek a efektivnějšímu zasněžování. Ty letos nově pořídily SkiResort Černá Hora-Pec či Deštné v Orlických horách. Rozsáhlé investice putovaly do další modernizace a zefektivnění zasněžovacích systémů, například v Harrachově a Herlíkovicích. Aktuální doba zároveň urychlila spuštění nových systémů prodeje skipasů online a přes selfservice pointy v Harrachově a Říčkách, kde nově zřídili samoobslužný kiosek na prodej skipasů a vrácení chipkaret.

Hokejová show Winter Classic ve Špindlerově Mlýně se bude konat až příští rok.
Hokejová show ve Špindlerově Mlýně letos nebude. Co na to Jágr a Dědek?

POHYB JE NEJLEPŠÍ PREVENCE JAKÉKOLIV INFEKCE

Pohyb ve venkovním prostředí v přírodě pozitivně ovlivňuje imunitu i psychiku člověka, což potvrzuje také uznávaný lékař a zároveň sportovec, profesor Pavel Pafko: "Je potřeba, abychom se i v zimě dostávali do venkovního prostředí a pohybovali se. Pohyb venku, samozřejmě i na horách, je nejlepší prevence jakékoliv infekce. Nutné je samozřejmě respektování a dodržování hygienických nařízení," připomněl Pafko.

Lyžařská střediska připravují informační doporučení pro odpovědné sportování na horách tak, aby se lidé pohybu nevyhýbali a využívali přednosti hor. "Věřím, že i přes nutná koronavirová opatření si lze letos užít velmi příjemné lyžování a pobyt na českých horách. Tím prospějete nejen svému zdraví a náladě, ale podpoříte i velmi těžce zkoušený segment cestovního ruchu," řekla Kateřina Neumannová.

Rodinný den na Černé hoře při nedělní akci Černá vzhůru nohama.
Černá hora byla plná atrakcí pro děti, parádiček na kolech i lyžování

CZECHTOURISM CHCE PŘILÁKAT NA HORY DÁNY

S kampaněmi na podporu horského turismu bude skiareálům i letos pomáhat agentura CzechTourism. Ta je připravena spustit na sousedních trzích (Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko) on-line kampaň na sociálních sítích a webech se zpravodajskou a cestovatelskou tematikou s cílem přilákat zahraniční návštěvníky do českých zimních středisek, lázní a do měst na advent. Kampaň na propagaci zimních středisek v hodnotě zhruba osmi miliónů korun bude odkazovat na internetové stránky www.visitczechrepublic.com. Vedle ní poběží na okolních trzích, v Dánsku a v Nizozemsku ještě samostatné televizní, rádiové, online a venkovní kampaně v celkové hodnotě cca 9 milionů korun.

"V Dánsku jsme již propagaci Česka jako ideální zimní destinace zahájili billboardovou kampaní v kodaňském metru a na vlakových nástupištích. Billboardy bychom v druhé polovině října měli oslovit asi 3,5 milionů Dánů," sdělil Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism.

Nezapomenutelné závody ve Špindlerově Mlýně prožila Slovenka Petra Vlhová.
Splněný sen. Do Špindlu se už za tři roky vrátí Světový pohár alpských lyžařek

Kromě těchto kampaní připravuje agentura jako každý rok také tematický obsah na cestovatelském portálu Kudyznudy.cz se samostatnou landing page "Na hory". Na ní budou postupně aktualizovány informace za jednotlivá střediska. "Na konci října také spustíme novinku - aktuální sněhové zpravodajství. Následovat budou ceníky jednotlivých zimních středisek a s ohledem na počasí i tipy, kam vyrazit na běžky či za bruslením," dodal Herget.