Plánovaná rekonstrukce silnice III. třídy vedoucí do poklidné Machovské Lhoty vyvolala velkou vlnu emocí místních obyvatel. Důvodem není nevraživost vůči novému asfaltovému povrchu, ale velké obavy z možného nárůstu dopravy. A je pro to důvod. Nynější turistický přechod do Polska totiž s novou komunikací získá status hraničního přechodu pro osobní dopravu.

Přes 150 lidí se na začátku týdne sešlo v sále Obecního domu v Machově, kde starosta Jiří Krtička spolu s lidmi, kteří s projektem za bezmála 75 milionů korun mají co do činění, čelil připomínkám zdejších obyvatel, zejména těch z Machovské Lhoty.

Machovská Lhota, která láká turisty na klidné horské prostředí, se na konci příštího roku může stát tranzitní obcí, přes kterou si motoristé budou zkracovat cestu na jiná místa v Čechách i v Polsku. A na to nejsou tamní úzké silničky, kde na některých místech stojí domy hned u krajnice, vhodnou volbou.

„Pojďme si uvědomit to, jakou jsme dostali šanci. Na česko-polské hranici od Liberce po Ostravu bylo vybráno pět projektů. Jeden z nich je tento," kladl královéhradecký radní Pavel Hečko důraz na příležitost, jež se podle jeho slov těžko bude opakovat.

„V přeshraniční spolupráci se pohybuji od roku 2003 a považuji to za velký úspěch," pokoušel se otupit nevraživé pohledy obyvatel Machovské Lhoty Pavel Hečko, který je na kraji zodpovědný za oblast regionálního rozvoje, evropských grantů, dotací a cestovního ruchu.

Starosta se brání: O debatu nebyl zájem

Machovským kromě jiného vadilo, že se veřejné projednání konalo týden před zahájením stavebních prací. Ty začnou v pondělí první etapou, která potrvá do 10. září. „Veřejné mínění na průchodnost hranice jsme zjišťovali zhruba tři roky. Bylo to několikrát na jednání zastupitelstva. Bohužel nikdo z veřejnosti se těchto zasedání nezúčastnil," bránil se starosta Krtička hlasitým dotazům, proč podobné setkání s občany nesvolal na začátku stavebního řízení. „Není chyba úřadu, že jste na zasedání nechodili. Já za to fakt nemůžu," opakoval starosta.

Místo chodníku budou pod okny auta

Největší obavu mají lidé z nárůstu dopravy. Vadí jim také, že se zvýší riziko pro chodce, protože v Machovské Lhotě není ani metr chodníku.

Nová silnice bude počítat s provozem až 500 automobilů denně. „Vyvrátíte mi, že v době turistické sezony tudy projede třeba tisíc vozidel?" zeptal se Petr Zima. „Intenzita vozidel se nepočítá na špičku, ale vychází z průměrných hodnot v roce," reagoval Jiří Koutník ze SÚS Královéhradeckého kraje, který je hlavním inženýrem stavby. „Ale my tam budeme bydlet i v té špičce, ne jenom v listopadu," kontroval Petr Zima, který se obává i dopadu na životní prostředí.

„Z celé této záležitosti mám dojem, že jste sehnali nějaké peníze, a ty je potřeba – z vašeho pohledu možná účelně – využít. Je otázka, jestli to je účelné i pro nás. Obávám se, že je to investice samoúčelná. Jaké jsou bonusy a benefity, které náš region z toho bude mít?" získala si potlesk publika další diskutující.

Jdou proti trendu: Provoz v obci se zvýší

„Machov bude mít jedno prvenství – když ne v Evropě, tak určitě v České republice. Spousta starostů se za podpory občanů snaží co nejvíce vyloučit dopravu ze svých obcí. Vy jste jediné zastupitelstvo, které bez skrupulí dává všanc bezpečnost lidí a dopravu ženete přes celou vesnici," dodal Petr Zima, kterému vadí, že radnice nebyla ani schopná vyčíslit, kolik automobilů jezdí přes Machov v současnosti, aby se obyvatelé v případě velkého nárůstu mohli bránit.

„My nechceme, aby byla doprava zastavena úplně – jsme pro malý příhraniční styk z obou stran. Ale až si přivezeme k baráku traktor se dřívím, tak nestojíme o to, aby za námi třicet Poláků troubilo, že se máme uhnout. Žijeme tady my – a ne krajský radní, ani investor," uzavřel Petr Zima.

Jiří Řezník