Poté, co se od září čtyřnásobně zvýšily výkupní ceny za pozemky pod plánovanými dálnicemi, podařilo se výrazně pohnout s jejich výkupy pod R35, která povede z Opatovic nad Labem na Vysoké Mýto.

„Máme podepsáno už 52 procent smluv, většina ostatních majitelů pak byla obeslána. Zhruba do konce března chceme stihnout obeslat s nabídkami zbývající a do konce června bychom mohli mít všechny pozemky na trase do Ostrova před Vysokým Mýtem vykoupené," uvedla Hana Jarolímová z pardubické pobočky Ředitelství silnic  a dálnic (ŘSD).

Na celé 26 kilometrů dlouhé trase Opatovice – Časy a Časy – Ostrov je více než 1100 majitelů. Počet těch, u kterých se schyluje k vyvlastňovacímu řízení, je podle Jarolímové jen několik.

„Většinou jde o případy, kdy má pozemek po dědickém řízení více majitelů, které lze obtížně dohledat či kontaktovat," dodala Jarolímová.

Ještě před rokem byly na trase s výkupy obrovské problémy a na spadnutí bylo několik desítek vyvlastňovacích řízení. Proti nevýhodným prodejům se jako vlastníci stavěly i obce. Cena za metr čtvereční pozemku tehdy činila zhruba 35 korun, nyní je základní taxa za zemědělskou či lesní půdu 120 korun.

Pokud se jedná například o stavební parcely, u nichž byla cena vyšší než 120 korun za metr i dříve, ŘSD v dopisech majitelům samo nabízí podle zákonem daných koeficientů navýšení výkupní ceny. V ojedinělých případech se tak cena může vyšplhat až na šestnáctinásobek dřívějších cen, tedy na 560 korun za metr. Vedle splnění zákonem daných podmínek však záleží i na rychlosti jednání ze strany majitelů.

„O takovou výjimku z ceny se nyní snaží asi tři desítky majitelů," uvedl pro ČTK ředitel pardubického ŘSD Bohumil Vebr.

Obstrukce se při výkupech nekonají

Východní Čechy - Rychle probíhající výkupy pozemků pod plánovanými dálnicemi vyvracejí obavy, že loňská novela zákona o navýšení výkupních cen  povede ke snaze majitelů licitovat s cenami za pozemky. Na jedné straně sice zákon umožňuje navýšit cenu ze základních 120 korun za metr až na 560, na druhé však bonifikuje majitele při jejich rychlém jednání.

„Zákon navíc přesně stanoví, kdy je možno cenu navýšit, o čemž také majitele parcel při obesílání informujeme, včetně těchto koeficientů," podotkla Hana Jarolímová z pardubické správy ŘSD.

„Slibně se po loňských problémech nyní vyvíjejí výkupy pozemků nejen na R35, ale i na D11 z Hradce Králové do Jaroměře," sdělil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. I zde už padlo několik návrhů na vyvlastnění, často se ale  týkají pozemků, které mají více majitelů.

Nejvíc tak na novelu o čtyřnásobném navýšení výkupních cen doplatili ti, kteří už před tím podlehli tlaku úřadů a prodali své pozemky za 30 korun za metr. Stát s dodatečným vyrovnáním s těmito majiteli navzdory několika článkům Deníku nepočítá.

„Dva a půl hektaru jsem jim za tu směšnou částku prodal v dobré víře. Sám jsem řidič a vím, že je ta silnice potřeba. Hrozili mi v dopise, že jinak mě vyvlastní za 15 korun za metr místo 30," posteskl si vloni Josef Dašek z Bukoviny na Pardubicku.

Stavba estakády jede podle plánu

Opatovice nad Labem - Právě budované třetí patro dálniční křižovatky v Opatovicích nad Labem, přes které dálnice R35 povede dál na Vysoké Mýto a Olomouc, bude hotové na konci letošního roku. Práce za 1,3 miliardy bez DPH probíhají podle ředitele pardubické správy ŘSD Bohumila Vebra dle harmonogramu, kvůli občasným uzavírkám kruhového objezdu v prostředním patře křižovatky stavbu ostatně pociťují i řidiči.

Do provozu však bude most, který vede 20 metrů nad  terénem, uveden až po dostavbě navazujících dvou úseků R35 do Časů, respektive Ostrova, kde se R35 provizorně napojí na státovku z Chrudimě do Vysokého Mýta. Do jejich zprovoznění totiž estakáda bude končit v polích před Labem. Navazující úsek R35 do Ostrova má podle rozpočtové ceny vyjít na 9,5 miliardy bez DPH, samotná stavba má začít za rok a hotovo má být v roce 2019. Jasné však není financování stavby. Vyloučeno zatím není zapojení soukromého sektoru prostřednictvím tzv. PPP projektů.