Mrazy zpomalily stavbu letištního terminálu, v některých částech je skluz až jeden měsíc. Plánovaný termín dokončení, listopad 2017, by přesto neměl být ohrožen.

Stavbaři mají na terminálu hotové veškeré podzemní sítě a přeložky, směrem na Popkovice vyrostla protihluková stěna. V současné době pracují na střední odbavovací hale, která má monolitické sloupy kombinované s ocelí. „Je to trochu komplikované kvůli počasí, nemůžeme odbedňovat tak rychle a uzavřené části betonu vytápíme. V jedné části máme zpoždění asi tři až čtyři týdny, ale to doženeme, až bude hezky," řekl Jiří Požár, technický dozor investora stavby.

V polovině března se uskuteční jednání rad Pardubického kraje a města Pardubice, na kterém se bude hovořit o dostavbě areálu.

„V České republice je pět páteřních letišť, a pokud se zlepší parametry našeho letiště pro cargo, charterové lety a snad i některé pravidelné linky, tak má svůj smysl a do budoucna se to kraji vrátí i jako celku v investičních příležitostech," uvedl náměstek hejtmana Roman Línek. Hejtman Martin Netolický byl nedávno šokován nízkým počtem odbavených cestujících v roce 2016.

„Pokud budujeme terminál pro třicet tisíc lidí, tak je to podle mého neefektivní investice," nechal se slyšet hejtman Netolický.

Základní kámen terminálu byl položen v květnu 2016. Vyjde na 256 milionů korun. Zaplatí ho akcionáři letiště, ze dvou třetin město Pardubice a z jedné třetiny Pardubický kraj.

Restart letiště prý nebude jednoduchý

Pardubice /ROZHOVOR/ - Pardubické letiště vloni přepravilo třicet tisíc cestujících, což je téměř o polovinu pasažérů méně než předloni. Nejen na otázku, zda není v takové situaci zbytečná stavba nového terminálu za 256 milionů, odpovídá ředitelka Mezinárodního letiště Pardubice Hana Šmejkalová.

Podle 30 000 cestujících, nejméně za posledních dvanáct let, důvodem k obavám?
Je realitou odrážející to, co všichni, kteří se zabývají leteckou dopravou, vědí. Restart pardubického letiště nebude jednoduchý a hlavně nebude okamžitý. Kontrakty s dopravci se dojednávají dlouho dopředu a uzavírají se s ročním i delším předstihem. Jestliže naše vedení převzalo letiště na konci roku 2015 v situaci, kdy z něj odešli provozovatelé pravidelných linek do Ruska, muselo být každému jasné, že rok 2016 nemůže znamenat návrat ke statisícovým výkonům. Zůstaly nám charterové lety na letní sezonu 2016. V té době již měly cestovní kanceláře z podstatné části připravenou nadcházející sezonu.

Takže vedení letiště podobné výsledky očekávalo?
Ano, a navíc přišly události v Turecku, které výrazně ovlivnily loňskou letní sezonu. Výrazně pociťujeme úbytek ruské klientely.

Vašimi akcionáři jsou město Pardubice a Pardubický kraj. Jaký dopad bude mít loňský výsledek letiště do veřejných rozpočtů?
I při poklesu počtu cestujících by měl výsledek podle prvních signálů být mnohem pozitivnější, než máme stanoveno naším business plánem při výstavbě nového terminálu.

Letos bude dokončen nový terminál letiště. Nebyla v současné situaci jeho výstavba zbytečná?
Pokud má letiště obstát v konkurenci, tak byla stavba nutná. Hala už měla stát dávno. Ale o tom snad dnes již nikdo nepochybuje.