Po dlouhých letech, kdy obyvatelé Náchoda zoufale volají po obchvatu města, se stalo něco, v co už nikdo ani nedoufal. Výstavba dostala zelenou! Stavba, která odkloní především nákladní dopravu z centra města, je klíčová nejen pro Královéhradecký kraj, ale i celou Českou republiku a vyřeší celou řadu problémů spojených s tranzitní dopravou.

„Je to skvělá zpráva, pro Náchod si troufám říci - historický moment. Po dvaceti letech usilování o tuto klíčovou dopravní stavbu nyní konečně můžeme začít s tou opravdovou přípravou stavby. Společně s místopředsedou vlády a náchodským zastupitelem Pavlem Bělobrádkem teď můžeme začít zvonit na zvonky a jednat s vlastníky dotčených pozemků a staveb v trase obchvatu, tak jak jsme již před časem avizovali," komentoval rozhodnutí starosta Náchoda Jan Birke.

V minulosti slíbil podporu stavby obchvatu také osobně při své návštěvě Náchoda premiér Bohuslav Sobotka. „Předsedu vlády jsem o této skvělé zprávě ihned informoval a potvrdil, že Náchodu pomůže se zajištěním finančních prostředků na výkupy pozemků a další přípravu stavby," dodal Birke.

Nelze se odvolat

Krajský úřad Královéhradeckého kraje zamítl svým rozhodnutím ze dne 8. února letošního roku všechna podaná odvolání ke stavbě obchvatu Náchoda a svým rozhodnutím tak potvrdil rozhodnutí odboru výstavby Městského úřadu v Náchodě ze dne 16. února 2016, proti kterému bylo podáno celkem 23 odvolání a všechna tak byla krajem zamítnuta. Proti tomuto rozhodnutí se podle správního řádu již nelze odvolat.

Mluvčí náchodské radnice Nina Adlof informovala, že od prvního podání žádosti o územní rozhodnutí v roce 2009 uplynulo celkem osm let. „Během územního řízení bylo třeba se vypořádat s téměř stovkou námitek a celý spis dnes obsahuje více než 2800 stran, samotné územní rozhodnutí čítá 230 stran," sdělila mluvčí.

Kudy obchvat povede?

Podle už dřívějších informací Andrey Lipovské, vedoucí odboru výstavby a územního plánování náchodského městského úřadu, začíná trasa plánovaného obchvatu nad Václavicemi a končí navrhovanou okružní křižovatkou v katastrálním území Vysokov, v místě dnešní I/33. Délka této komunikace je 923 metrů. Trasa I/33 začíná navrhovanou okružní křižovatkou na Vysokově, dále vede přes Vysokov, Kramolnu, Náchod, Dolní Radechovou, Babí u Náchoda a Běloves, kde se napojí na stávající silnici I/33 před státní hranicí s Polskem před mostem přes Metuji.

Délka této komunikace je 6 430 metrů.

Navrhovaná stavba obsahuje mimo jiné čtrnáct mostů na hlavní trase a dva tunely o celkové délce 463 metrů, Cena obchvatu by měla být přibližně 2,5 miliardy korun.