Pokud se člověk rozhoduje, jak se co nejrychleji a nejpohodlněji přepravovat mezi Hradcem Králové a Náchodem, popřípadě Trutnovem, padne většinou volba na vůz či autobus. Sice mezi těmito destinacemi existuje i vlakové spojení, ale to žehrá na úvraťovou trať mezi Starkočí a Václavicemi. Ve Starkoči je navíc nutné vždy přestoupit.

A cesta se tak nejenom změní v honbou za spoji, ale prodlužuje se i čas, který o desítky minut zaostává za silniční dopravou. Podle starosty Hronova Petra Kolety (ANO) se však opět do hry dostává takzvaná Vysokovská spojka, která má „provrtáním“ Vítkovým kopcem napřímit trať do Náchoda a ušetřit tak drahocenné minuty. „Vím, že se o ni mluví již dlouho, ale teď už děláme patřičné kroky tak, aby se konečně tato tristní situace vyřešila,“ řekl Petr Koleta v sobotu na inspekční vlakové cestě z Hradce Králové do polského Wałbrzychu, které se měl zúčastnit i ministr dopravy Karel Havlíček, jež měl informovat o současné situaci nad dokumentem studie proveditelnosti. Tu SŽ (Správa železnic) zadala na před dvěma lety firmě Pro Cedop, jež měla do letošního podzimu má přijít s variantami železničního spojení tak, aby cesta z Hradce Králové do Náchoda trvala 30, Trutnova 60 a do Svobody nad Úpou či Broumova 75 minut.

Ministr nepřijel

„Bohužel pan ministr nemohl kvůli zhoršující se koronavirové situace přijet. Nicméně se studiií provedietlnosti se objevili problémy a stále není na stole. Proto jsme se s panem ministrem dohodli, a ještě to budeme probírat, že se stejně začne samostatně pracovat právě na Vysokovské spojce, která je jedním z nejdůležitějších bodů chystaného spojení mezi Prahou, Hradcem Králové a Wrocłaví,“ nechal se ve vlaku slyšet Petr Kotleta, jež by byl rád, kdyby se tato dlouhou vyhlížená trať dostavěla do roku 2027: „Pokud půjde vše podle plánu, tak si myslím, že tento rok je reálný.“

Jeho optimismus však nesdílí jeho stranický kolega a zastupitel Náchoda Jiří Prokop. Ten se domnívá, že tato investice za přibližně dvě miliardy korun, z jejíhož rozpočtu by tři čtvrtiny „spolkl“ pul druhého kilometru dlouhý tunel přes Vítkův kopec, je reálná až v roce 2030. „V tu dobu by měla být hotová i modernizace trati Velký Osek, jež bude dvojkolejná a teké ministerstvo počítá s dálkovou expresní dopravou mezi Prahou, Hradcem Králové , Meziměstím a Wrocłaví. Pro toto bude důležité i zdvojkolejnění tratě z České Skalice do Hradce Králové tak, aby se mohly zvýšit takty. Cílem je pak dostat se vlakem z Prahy do Wrocłavi ze současných 4,5 hodiny za 3,5 hodiny,“ dodal Jiří Prokop.