Zajímavostí cesta nabízí mnoho, ale jakoby za odměnu. Nejdřív je totiž nutné zdolat čtyřkilometrové stoupání od Rýchorského náměstí přes Boudu Hubertus k Rýchorskému kříži. Zvládne ho každý, ale úplně bez námahy se to neobejde. Ostatně jako všude v Krkonoších. Tady už se téměř dotknete nejpřísněji chráněného území v I. zóně a zdejší rozcestník, posetý mnoha tabulkami nelze přehlédnout.

Základní údaje
o cyklotrase:

Délka: 51 km
Převýšení: 1334 m
Kolo: horské, trekové
Náročnost: střední
Zajímavá místa: Rýchory, Albeřice vápenná pec, Cestník, Malá Úpa kostel, Pec pod Sněžkou lanovka, rozhledna, bobová dráha, Stachelberg pevnost, rozhledna.
Průjezdné body: Žacléř – Bouda Hubertus – Rýchorský kříž – Horní Albeřice – Cestník – kostel v Malé Úpě – Spálený Mlýn – Pec pod Sněžkou – Horní Maršov – Svoboda – Mladé Buky – Babí – Stachelberg – Žacléř.

Ke kostelu od císaře

Cesta na Malou Úpu a pomyslnou první svačinu  je dobře značená, bez otálení tak lze podél státní hranice vyrazit směr Horní Albeřice. Tam nenechte bez povšimnutí šachtovou pec na pálení vápna přeměněnou v muzeum. A když  se přehoupnete přes Cestník, bude nejmalebnější místo trasy na dosah. Malou Úpu navštívil v roce 1779 budoucí císař Josef II., doprovázený známým generálem Laudonem. A nechal tu horalům postavit strohý, ale působivý svatostánek. Jen tři kostely v republice leží výš než zdejší, zasvěcený sv. Petru a Pavlovi (975 m nad mořem). Za pozornost stojí také starý hřbitov, více se tu dozvíte i o největším letecké katastrofě v Krkonoších, pádu letadla Junkers na úbočí Sněžky.

Ani cestu ke Spálenému mlýnu a dál do Pece pod Sněžkou není třeba složitě hledat, stačí sledovat směrovky. V horském středisku se pak vyplatí udělat druhou větší zastávku. Pokud je času dost, lze  zajet třeba k lanovce na Hnědý vrch a nechat se vyvézt ke stejnojmenné rozhledně. Nebo s dětmi vyzkoušet bobovou dráhu či lanové centrum.

Na věž i do podzemí

Cesta zpět začíná dlouhým sjezdem po silnici směr Trutnov. Za Mladými Bukami stačí odbočit vlevo na Žacléř a šlapat k poslednímu většímu cíli, dělostřelecké tvrzi Stachelberg. Tady můžete nejen vystoupat na novou rozhlednu Elišku, ale doslova zalézt pod zem a prohlédnout si nedokončené podzemí jednoho z největších bunkrů v České republice. Do výchozího bodu cyklotrasy je to pak jen několik kilometrů.

Úsek mezi Žacléřem a Pecí pod Sněžkou je také úvodní částí Krkonošské magistrály, značené jako A1. Ta vede až do Harrachova a se 75 kilometry je nejnáročnější v celých horách. Zejména díky velkému převýšení. Hned z Pece totiž cyklisty čeká výjezd na Výrovku, následně na Horní Mísečky i pod Lysou horu.

Detailní mapu trasy včetně možnosti stažení do navigace najdete na webu Cykloserver.cz. Pod odkazem Výlety do kolonky Podle názvu napište Cyklotrasy Deníku.

Bez lepení a pumpičky na výlet raději ani nejezděte
Sebelepší výlet může skončit zklamáním díky defektu nebo technickým problémům. Přitom není nijak složité být na většinu situací připravený.
Na co při cestách na kolech nesmíme nezapomenout, jsme se proto zeptali odborníka, Martina Skály z trutnovského obchodu Prolog Bike.
„Základem všeho je pumpička, náhradní duše či lepení. Bez toho bychom neměli vyrážet prakticky nikdy a nikam. Hodí se i plastové montpáky pro lepší manipulaci s pláštěm," říká.
„Další důležitou součástí výbavy je multiklíč, v kompaktním provedení obsahující základní imbus klíče, šroubováky a nýtovačku na řetěz. Dá se s ním odstranit většina běžných závad, které nás mohou potkat. A pokud je výlet delší s nejistou dobou návratu, určitě se hodí i přední a zadní blikačka," doporučuje Martin Skála.