Tisíce návštěvníků v zimní sezoně míří do Orlických hor. Zatímco vlekaře a hoteliéry vysoká návštěvnost těší, ostatní už takovou radost nemají. Neukáznění řidiči opakovaně porušují zákazy stání, zvlášť v blízkosti Masarykovy chaty v Deštném, kde pak kolabuje doprava. Aniž si to uvědomují, ohrožují přitom i životy ostatních.

„Auta, která postaví kdekoliv mimo povolená místa, neumožní průjezd v obou směrech a tím zcela paralyzují provoz na silnici. To je nepřípustné i z hlediska zajištění průjezdu složek integrovaného záchranného systému, osobní a autobusové dopravy i zásobování. Průjezdnost této komunikace mezi Deštným a Orlickým Záhořím je proto opět jednou z priorit, na kterou se hlídky v zimní sezóně v Orlických horách zaměří,“ uvedla policejní mluvčí Alena Kacálková.

Problém představuje především velké množství vyznavačů běžeckého lyžování, kteří z různých míst nastupují na lyžařskou magistrálu a auta odstavují, kam je napadne. Situaci by mohl zlepšit projekt autobusové kyvadlové dopravy, který plánují město Rokytnice v Orlických horách a obce Deštné v Orlických horách a Orlické Záhoří.

Počasí komplikuje především situaci na silnicích.
Recept na kalamitu: pár centimetrů sněhu

Tři záchytná parkoviště a kyvadlová autobusová doprava

„Smyslem je, aby nám auta nejezdila na hřeben a nedrancovala Orlické hory,“ upozornil rokytnický starosta Petr Hudousek.

Zástupci kraje prý již přislíbili, že k záměru bude svoláno jednání.

„My jako obce do toho jdeme s tím, že by pro východní, severní a západní část Orlických hor měla vzniknout zhruba tři záchytná parkoviště pro běžkaře. My budeme hledat místo určitě v prostoru Horní Rokytnice. Představa je taková, že na záchytné parkoviště přijede běžkař, tam zanechá vozidlo a nasedne na autobus. Ten bude v zimní sezoně o víkendech kyvadlově jezdit po trase Rokytnice – Mezivrší – Orlické Záhoří – Šerlich – Deštné, sám si vybere, kde bude chtít vystoupit, jakou trasu si zvolí pro svůj výlet. Úkolem nás nebo někoho z dalších partnerů bude, aby se mohl dostat zpátky. Upravená běžecká trasa by tedy měla končit v blízkosti záchytného parkoviště, kde parkuje,“ vysvětlil Petr Hudousek.

„Letošní sezonu ještě musíme přežít, ale má se ještě opravovat silnice přes Mezivrší. Projekt by se měl spustit zároveň s tím, až bude rekonstrukce hotová. Považujeme to za nejrozumnější řešení,“ dodal Petr Hudousek.

Řidiči jsou nepoučitelní

Také letos již policisté řešili na Šerlichu přestupky neukázněných řidičů.

„Dozor budou provádět každý víkend a situaci monitorovat i přes všední dny. Od února, kdy začínají jarní prázdniny, bude situace opět jiná, a to i na Šerlichu, kde předpokládáme větší počet návštěvníků i ve všední dny. Stejně tak monitorujeme situaci v Deštném v Orlických horách, kde rovněž někteří řidiči parkují tam, kde nemají povolení. Všechny tyto situace řešíme dle potřeby či oznámení na místě,“ informovala policejní mluvčí.

Vizualizace zamýšlené podoby Hrnčířova mlýna.
Na záchranu mlýna byla vyhlášena veřejná sbírka