Letos se řidiči z nových silnic a dálnic v našem regionu moc radovat nemohli.

Dostavba zbývajících tří kilometrů D11 do Hradce Králové bude hotová až příští rok a s dálnicí R35 se kromě výkupů pozemků na první části trasy z Opatovic k Vysokému Mýtu letos také nijak nepohnulo; před rokem dokončené třetí patro obří opatovické estakády nad „hradubickou" silnicí tak zůstalo uzavřené.

Dvou menších úlev se ale šoféři na hlavních silnicích v kraji přece jen dočkali.

V Náchodě byl před dvěma týdny po půlročních dopravních útrapách zprovozněn po rozsáhlých opravách hlavní průtah městem, který je vytíženou českou výpadovkou do Polska. Kamiony musely během stavebních prací podstupovat 40kilometrovou objížďku přes Trutnov. Stavbaři opravili úseky mezi kruhovým objezdem Slávie a kruhovým objezdem Čedok a navazující úsek po firmu Ametek.

Příští rok bude opravena druhá část průtahu blíže hraničnímu přechodu, celkové náklady dosáhnou 130 milionů korun.

Mnohem větší dárek východočeským řidičům se teprve chystá, a to v Pardubicích, a bude takříkajíc vánoční. Silničáři chtějí, pokud to mrazy dovolí, příští týden zprovoznit budovaný 500 metrů dlouhý, ale klíčový dvoupruh vedoucí podél stávajícího průtahu od Parama směrem na Hradec Králové. Na něj by byla převedena doprava ze staré cesty, odpadla by tím i provizorní „šikana" na přemostění železniční tratě a s ní i dnešní úděsné kolony.

„Chceme to stihnout do Vánoc, snad se nám to i podaří. Zbývá nám položit poslední asfaltovou vrstvu, nevím, zda nám to teploty dovolí," uvedl včera ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Poté se silničáři pustí do rekonstrukce původní silnice, kompletní čtypřuh pak bude otevřen příští rok. Už v září nahradila semafory u Parama velká kruhová křižovatka, která povozu také částečně pomohla.

Na ostatních státovkách probíhaly spíše jen dílčí opravy. V létě řidiče potrápila rekonstrukce „pětatřicítky" v Úlibicích na Jičínsku, s omezeními se museli potýkat i na stejné silnici u Hradce u křižovatky ČKD.

Řidiči jedoucí po „sedmatřicítce" z Pardubic do Chrudimi mohou nově využívat druhý sjezd do města u Medlešic a na stejné silnici si od listopadu užívají nového asfaltového povrchu mezi Slatiňany a Nasavrky.

Letos opraveno. Kde už se svezete po novém

Česká republika/ Východní Čechy - Projet okolím Brna na podzim loňského roku znamenalo zažít „řidičský očistec".

Nešťastně načasovaná souhra oprav dálnic D1, D2, R52 na Vídeň a silnice do Svitav způsobovala v okolí jihomoravské metropole mnohahodinové zácpy a doteď slouží jako varovný příklad, jak „to nedělat".

Letos to silničáři zvládli lépe, byť dílčí kolapsy (hlavně na D5 kolem Berouna) se řidičům nevyhnuly.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které se stará o všechny autostrády a silnice I. třídy, začalo proti chaotickým uzavírkám bojovat pomocí takzvaného Geoportálu. Jde o nový web, do kterého od letoška ŘSD, kraje i obce zapisují plánované stavby a rekonstrukce. Už dopředu tak všechny strany vidí, že by mohl vzniknout dopravní špunt.

„Komunikace se výrazně zlepšila. Jak samosprávy, tak krajské podniky ŘSD zapisují opravdu poctivě, sluší se jim za to poděkovat," chválí si Jan Rýdl z ŘSD.

Letošní „nadílka" silničářů přitom byla poměrně značná. Minimálně pokud jde o rekonstrukce hlavních tahů Do provozu ŘSD předalo několik desítek nových úseků autostrád a „jedniček". Jen na opravu a údržbu dálnic šlo 9,6 miliardy korun, příští rok to bude obdobné.

Celkový rozpočet (včetně nových staveb) byl pro letošek skoro 38 miliard korun, příští rok to bude přes 45 miliard korun.

Největší letošní „dáreček" na řidiče teprve čeká. V sobotu 17. prosince bude otevřen poslední úsek dálnice D8 a Česká republika získá druhou autostrádu do Německa. Dvanáctikilometrový úsek dálnice zdržel sesuv půdy u Dobkoviček, ke kterému došlo v roce 2013. Dodnes mají někteří geologové pochyby o stabilitě podloží nové dálnice. ŘSD i ministerstvo dopravy ale jakékoliv pochyby odmítá. Okolí autostrády budou neustále monitorovat sondy, některá čidla jsou přímo v tělesu dálnice. „I kdyby v budoucnu byla nějaká dopravní omezení, je vůči řidičům férové dálnici otevřít, pokud je bezpečná a může jim už nyní sloužit," prohlásil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Pokud jde o rekonstrukce stávajících silnic, mediálně nejvděčnější je samozřejmě oprava D1. Ta je rozdělena do 21 úseků a měla by skončit v roce 2020. Šest úseků už je opravených, na dalších čtyřech je nyní zimní přestávka (nestaví se mimo jiné kvůli tomu, že na zúžené úseky nemají silničáři správné radlice, kterými by protáhli sníh).

Opravdový křest ohněm ale D1 zažije v příštím roce, kdy by se v jeden čas mohlo opravovat až devět úseků. Záleží na tom, jak dopadnou veřejné soutěže na zhotovitele.

Jak podotýká Rýdl, silničáři letos přitvrdili při stavebním dozoru a reklamacích. „Jakékoliv pochybnosti řešíme na místě a stavbu odmítneme převzít, a to i za cenu zpoždění. Stalo se to třeba na D1, kdy jsme úsek mezi Ostrovačicemi a Kývalkou nepřevzali kvůli nedodělkům, otevření se tak opozdilo o pět dní," popisuje Rýdl. „Naštěstí se zdá, že to ten vyšší tlak pochopily i stavební firmy a samy v tendrech nabízejí rovnou desetiletou záruku na provedenou opravu," zdůrazňuje Rýdl. Zákon přitom požaduje poloviční dobu.

Dávkou trpělivosti by se pro příští rok měli obrnit všichni řidiči, kteří míří do Prahy po D5. Začne tam rekonstrukce mezi nultým až 5. kilometrem, včetně připojení na Pražský okruh.