Ministerstvo dopravy ČR tedy potvrdilo rozhodnutí Odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Královéhradecké kraje, kterým byla povolená stavba „I/33 Náchod, obchvat“. „Zdánlivě administrativní úkon, ale pro stavbu jako takovou doslova historický moment,“ komentoval aktuální rozhodnutí ministerstva dopravy starosta Náchoda Jan Birke a dodal: „Po letech usilovného snažení o stavbu, kterou Náchod víc než potřebuje, je to nesmírná úleva a začátek plnění našeho dalšího snu a pro mě i slibu, který jsem při nástupu do své funkce před třinácti lety dal všem Náchoďákům. Chci poděkovat všem, kteří se na této administrativě podíleli a všem, kteří se nebáli dotáhnout celý proces do konce. Počínaje projektanty, úředníky na městě, na kraji, na ministerstvu a na ŘSD, až po současného ministra dopravy, který mě osobně ujistil, že se stavbou obchvatu počítá v plánovaných investicích státu“.

Nová česká dálnice D11 se propojí na hranici v Královci s polskou silnicí S3.
Na Královéhradecku se budou stavět dálnice, velké věci přijdou i na železnici

Náchodu by se díky obchvatu mělo ulevit od nadměrné nákladní dopravy. Stavba více než šest kilometrů dlouhé trasy potrvá zhruba tři roky a má vyjít na 3,147 miliardy korun.

Obchvat začne u Vysokova, kde vznikne pětiramenná okružní křižovatka, a skončí v Bělovsi těsně na hranici s Polskem. V trase obchvatu mají být dva tunely. Hloubený tunel Kramolna délky 100 metrů a tunel Dolní Radechová délky 363 metrů, který obsahuje ražené i hloubené části. Největšími navrženými mosty jsou estakáda Dolní Radechová délky 257 metrů a estakáda Běloves délky 326 metrů. Součástí stavby bude i 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou.

Nepřehlédněte: Desítky milionů spolkne cyklostezka, nový stadión, spolkový dům či terminál

Zdroj: Stanislav Ďoubal