Obě autostrády – první z Hradce na Trutnov a druhá na Vysoké Mýto a Olomouc – přitom figurují mezi hlavními vládními prioritami.

„Chceme evropské prostředky využít především na páteřní dálniční síť, tedy R35 spojující Hradec Králové a Olomouc, Pražský okruh, spojení s Rakouskem přes D3 a s Polskem přes D11," reagoval na oznámení Evropské komise ministr dopravy Dan Ťok.

Z osmi silničních projektů, na které peníze přednostně půjdou a jež ministerstvo vypíchlo, jsou tři ve východních Čechách. Konkrétně jde o úseky D11 z Hradce do Jaroměře, dále navazující R11 z Trutnova na polské hranice a konečně úsek R35 od dobudovávané křižovatky v Opatovicích nad Labem kolem Vysokého Mýta do Litomyšle.

„Evropa myslí i na 'naší' R35, která vede přes východní Čechy. Můžeme si vyhrnout rukávy a pustit se do díla!" jásal včera pardubický poslanec Martin Kolovratník.

„Zpráva je to dobrá, je tu ale jedno velké ale," brzdí jeho nadšení pardubický hejtman Martin Netolický.

„Nyní se soustředíme jen na první dva úseky R35 z Opatovic do Vysokého mýta a byl bych nerad, aby tím stavba skončila. Další úseky totiž připravené zatím dobře nejsou," podotkl Netolický.

Tyto obavy se snaží ministr Ťok mírnit. „Chci, abychom byli na čerpání evropských prostředků v dalším období lépe připraveni a nebrzdilo nás to, že máme kvůli zmražení přípravy staveb v minulých letech málo projektů. Proto jsme výrazně posílili investice do přípravy projektů a rozběhly se i výkupy pozemků, které byly další překážkou," uvedl Ťok.

Právě pokračování stavby dálnice D11 od Hradce Králové k Jaroměři ale brzdí nevykoupené pozemky, v některých úsecích jich je až deset procent. Stát je chce ještě letos vyvlastnit. Naproti tomu výkup pozemků na trase R35 se po loňském zablokování díky navýšení cen úspěšně rozběhl. I zde jsou ale problémy, hlavně u pozemků, jež mají více vlastníků.

Potěšitelné je, že vedle tří zmíněných dálničních projektů ve východních Čechách ministerstvo zmiňuje v prioritách už jen rozšíření D1 a výstavbu jihočeské dálnice D3, frýdeckomístecké R48 a karlovarské R6.

Z celkové částky 127 miliard korun z operačního programu Doprava Evropské unie jich půjde na silnice a podporu veřejné dopravy (MHD) 35 miliard. Zbytek peněz je určen na železniční projekty, z nichž ve východních Čechách žádný podstatný není, a také menší silnice.

Podle eurokomisařky pro regionální rozvoj Coriny Cretsuové dopravní cesty spolufinancované z evropských peněz propojí české regiony nejen mezi nimi navzájem, ale také je spojí do celoevropské dopravní sítě.

„Budou tak dostupnější a atraktivnější pro podnikání a investice," citovala eurokomisařku agentura ČTK. Čeští občané podle ní také budou těžit z bezpečnější i ekologičtější dopravy.