Před některými úskalími (nejen) letní dopravy varuje v rozhovoru pro Deník Lukáš Hutta (na snímku) 
z Asociace Záchranný kruh.

Prázdniny jsou obdobím, kdy na silnicích umírá více lidí. Je to dáno jen vyšším počtem aut, nebo svoji roli sehrává i počasí, vyšší nervozita či únava z delších cest?
Obecně o prázdninách dochází k většímu přesunu řidičů z místa na místo. Období dovolených a pěkné počasí také často vyláká na cesty i tzv. sváteční řidiče s malými zkušenostmi. Jestliže k tomu přičteme vysoké teploty, dlouhé cesty bez patřičného odpočinku a určitě nervozitu některých řidičů, tak máme smutné číslo usmrcených osob na světě. Celkově lidé podceňují ještě celou řadu dalších faktorů, které mají za následek vážné dopravní nehody. Nerespektování předpisů a překračování rychlosti i svých řidičských dovedností rozhodně mezi tyto faktory patří také.

Pro letní dopravu jsou typické dopravní zácpy. Čeho by se řidiči měli vyvarovat při brzdění, rozjíždění, setrvání v koloně?
V prvé řadě by řidiči měli svou cestu dobře naplánovat. Podívat se na dopravní zpravodajství, vyhnout se uzavírkám, vyjet s dostatečným předstihem – to jsou jedny z nejzákladnějších pravidel jízdy. Jízda by měla být co nejvíce plynulá a dodržování patřičných odstupů by mělo být samozřejmostí. Kolikrát mě samotného na silnici předjíždí řidiči doslova jako blázni a vždy se pak přesvědčím, že díky riskantnímu jednání si pomohli možná tak o dvě až tři minuty. Je proto úplně zbytečné někam spěchat a raději si vychutnat klidnou jízdu. Pokud se dostaneme do kolony, nechávejme také patřičné rozestupy a snažme se uhnout auty co nejvíce ke krajnici – i třeba kvůli potenciálnímu průjezdu záchranářských vozidel.

Policie nejčastěji trestá překročení rychlosti, ale velkým tématem je dodržování bezpečné vzdálenosti. Lepší se v tomto ohledu naši motoristé, nebo se „lepí na kufry" stále stejně?
Dle mého názoru je to stále stejné. Nevím proč, ale jako Češi jsme asi opravdu zvědavý národ a za každou cenu potřebujeme vědět, co vezou lidé v autě před námi. Každý by si měl zkusit za volantem hru a zkusit odhadnout, jakou ujede vzdálenost za 2 vteřiny. Dvě vteřiny je zhruba doba, než řidič zareaguje a začne brzdit v případě nenadálé události. Při 100kilometrové rychlosti je to již neuvěřitelná vzdálenost, a to si vezměte, kolik řidičů jede ani ne délku deseti metrů za autem.

Řidiči – nejenom v létě – mají různé způsoby, jak rozhánějí únavu. Nejčastěji kávou nebo energetickým nápojem. Jak se na to tváří dopravní odborník?
Ne moc pozitivně. Zdání totiž klame. Měli bychom si uvědomit, že například káva a podobné nápoje nás spíše dehydratují. Nedostatek tekutin pak zákonitě znamená zvýšenou únavu. Takže je lepší zastavit, projít se, zacvičit si apod. V žádném případě bychom neměli pravidelné pauzy podceňovat, v horkém počasí letních dní by to mohlo platit i dvojnásobně. Ideální je odpočinek 20 minut na každých 150 minut jízdy.

Jeden bonmot říká, že naši řidiči neumějí v autech ani sedět, natož, aby je uměli řídit. Mají špatně seřízená sedala do „lehu", nevidí pořádně do zrcátek či nedokážou v kritické chvíli plnou silou nohy brzdit. Které nešvary vídáte vy?
Za svou řidičskou praxi mohu říct, že jsem toho viděl již opravdu hodně. Od sledování TV a čtení novin až po řízení nohami. Jenom když si na to vzpomenu, tak bych nejraději nikam nejezdil a zůstal doma. Vždy, když jedu z Prahy do Karlových Varů, tak říkám ženě, že si připadám jak po 12hodinové šichtě. Hledání těchto „bláznů" na silnici dá opravdu zabrat. Prostě jsem pořád ve střehu.

Před čím varujete?
Řidiči by například na cestu s dětmi měli mít nachystán dobrý program – umět děti zabavit různými hrami apod. – to aby děti neřádily a nerozptylovaly. Svačinu dětí nechávat na pauzy – zamezit jedení a pití v autě. Takové rozlité pitíčko dokáže pěkně rozhodit řidičovu pozornost. Rovněž například pohodlí v autě je určitě na místě, ale i to má svá pravidla. Takové nohy na palubní desku rozhodně nepatří, a to i v případě spolujezdce. Ještě na záchranné službě jsem byl u takové nehody a nebyl to vůbec pěkný pohled.

Když jsem zmírnil zrcátka, v létě má mnoho lidí logicky kufry aut naplněny až na vrch. Umějí čeští řidiči správně „nakládat" auta, nenechávají v interiéru zbytečně volné předměty, které by je mohly při brzdění zranit?
To by vydalo na samostatný článek. Lidé si vůbec neuvědomují, kolik potenciálních vrahů si s sebou vezou ve svém autě. Vezměte si například takový lehký mobilní telefon a nebo 0,5litrovou lahev s pitím. Při nehodě na dálnici ve 130kilometrové rychlosti se tyto nenápadné předměty změní doslova v projektily. Telefon ztěžkne na více než 5 kg a původně půlkilová lahev má hned těch kil více než 18. A dostat 18 kily do hlavy může být opravdu smrtelné. Proto všechny věci v autě řádně upevnit, do kufru dát nejdříve těžké věci, pak ty lehčí. Rozhodně by ale neměly přesahovat výšku sedadel a měly by být zajištěné poklopem a nebo třeba sítí.

Pro zvětšení klikněte na obrázek!

Pravidla řidiče na cesty.Zdroj: Deník