Odboráři řidičů autobusů i přes pokračující vyjednávání s hradeckým hejtmanstvím o podmínkách veřejné linkové dopravy ve čtvrtek udělali to, čím od počátku sporu varovali.

Pětimiliardový tendr Královéhradeckého kraje na nové autobusové dopravce na léta 2017 až 2026 napadli u antimonopolního úřadu. Soutěž má podle Odborového svazu dopravy mnoho chyb a nejlepším řešením by prý bylo její zrušení a vypsání nové. Spor se tak táhne dál.

Odbory tvrdí, že podmínky tendru postavené jen na co nejnižší ceně povedou nadále k podprůměrnému odměňování řidičů. Už dnes činí jejich průměrná mzda jen 75 korun na hodinu, měsíčně si tak vydělají kolem 12 500 korun. Podmínky tendru by prý tyto mzdy zakonzervovaly na dalších deset let.

Kraj proto po několika kolech jednání s odboráři před dvěma týdny jako vstřícný krok změnil zadávací dokumentaci tendru, a to zejména v části řešící odměňování řidičů autobusů a nárůsty nákladů. Tyto změny jsou ale podle odborů nedostatečné.

„V otázce mezd se nic zásadního nezměnilo. V podmínkách zůstávají sankce vůči řidičům, například za nedodržení rychlosti spoje," uvedl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Odbory proto zaslaly antimonopolnímu úřadu podnět k zahájení řízení o přezkoumání úkonů kraje jako zadavatele. Stávka na podporu požadavků odborů je podle Pomajbíka pořád ve hře.

Kraj kontruje, že zrušení tendru není možné. Při bezdůvodném zrušení soutěže by kraji prý mohla od antimonopolního úřadu hrozit sankce až 40 milionů korun. Provedené změny v tendru kraj označil za maximum, co mohl udělat v mezích zákona. K největším změnám patří to, že dopravce bude muset stanovit minimální mzdu pro zaměstnance. Ta pak bude pravidelně valorizována podle růstu průměrné mzdy v Česku.

„Podle našeho názoru je dokumentace zpracována dobře a není důvod zakázku rušit," uvedla mluvčí hradeckého hejtmanství Martina Götzová.

Kvůli změněným zadávacím podmínkám kraj už posunul termín otevírání obálek s nabídkami z 18. ledna na 5. dubna. Původní termín byl loni 8. prosince. Tendr tak nabral zpoždění čtyři měsíce.

V jiných krajích podobný spor není, v nich budou tendry vypisovány až v příštích letech a podle nového zákona.

Krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje 14 dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nynější soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.