Tendr v hodnotě 5,5 miliardy korun má od roku 2017 na deset let zajistit autobusovou dopravu v Královéhradeckém kraji. Podle firmy B&C Dopravní systémy, která jej analyzovala, má však řadu vážných chyb. „Dopravci by vystavovali cestující i své řidiče vážnému nebezpečí," sdělil v úterý novinářům ředitel firmy Pavel Beneš.

Kraj požadavky odborů odmítl
Kraj požadavek odborů na zrušení soutěže i personální změny odmítl. „Stále jsou pro nás závazné především všechny právní posudky, které máme k dispozici. A ty říkají, že zrušení soutěže by bylo nezákonné. Neplánuje se ani žádná personální změna ve vedení kraje," řekla mluvčí hejtmanství Martina Götzová.

Přes obec devadesátkou…

Odborníci zjistili, že v jízdním řádu je řada spojů, jejichž řidiči musejí překračovat povolenou rychlost, protože jinak by nepřijeli na zastávky včas. Za zpoždění jsou dopravci krajem postihováni, takže systém vlastně řidiče nutí k porušování předpisů.

Podle Pavla Beneše je nesmyslný například spoj mezi Janskými Lázněmi a Trutnovem. „Řidič by tady musel jet pořád rychlostí 90 kilometrů v hodině," upozornil odborník.

„Mohlo by se stát, že autobusy budou muset jezdit devadesátkou i přes obce, a stejně to nebudou stíhat," podotkl  odborový předák ve společnosti BusLine Jiří Kuchynka.

Analýza poukázala i na to, že podle zadávacích podmínek  by řidič autobusu musel působit v jedné chvíli na dvou spojích, takzvaných překryvných, což je proti zákonu.

Odborářům vadí také to, že zadávací dokumentace se nezabývá platbami za vjezd na autobusová nádraží, kde by mohli být zvýhodněni dopravci, jimž patří. V pořádku podle nich není ani podmínka, aby byly autobusy staré nejvýše kolem pěti let, což by mohlo některé menší a střední firmy položit.

Jiří Kuchynka znovu zdůraznil, že v ČR nyní chybí asi šest tisíc řidičů linkových autobusů, protože je odrazuje nízká mzda a podmínky práce.

Odbory proto vyzvaly kraj ke zrušení tendru a k důkladné analýze jízdních řádů. „Žádáme také odstoupení náměstka Janečka, který úmyslně uvedl hejtmana v omyl," prohlásil Jiří Kuchynka.

Co na to ÚOHS?
Odbory se kvůli tendru obrátily i na antimonopolní úřad. Ve svém podnětu kritizovaly například postup kraje při jednání se zástupci odborů jednotlivých dopravců, ale i samotnou podobu upravených zadávacích podmínek. Ještě před změnou dokumentace úřad také prověřoval, jestli původní zadávací podmínky nediskriminují řidiče kvůli věku. ÚOHS ani jeden podnět neuznal a odboráři, kteří se netajili zklamáním, vzápětí oznámili, že zůstávají ve stávkové pohotovosti.
V klidu však nemohlo zůstat ani vedení kraje. ÚOHS totiž začal tendr prověřovat ještě potřetí, tentokrát z vlastní iniciativy, protože v zakázce našel pochybení.

O stávce se rozhodne v dubnu

Odboráři už od prosince hrozí stávkou řidičů autobusů a včera potvrdili, že stávková pohotovost stále trvá. O tom, zda stávka bude nebo nebude, by se mělo rozhodnout v dubnu. Bude však prý záležet na tom,  jak se k problému postaví vláda a premiér Bohuslav Sobotka. Odboráři od nich totiž dostali příslib jednotné metodiky pro zadávání a vyhodnocování autobusových tendrů.

Spor kraje a odborů se táhne už od začátku prosince. Odboráři tehdy vystoupili s tím, že   soutěže, které vypisují kraje, upřednostňují nízkou cenu. Dopravci pak šetří na platech řidičů, kteří kvůli nízkým platům odcházejí a noví nepřicházejí. Odbory proto pod hrozbou stávky žádaly, aby Královéhradecký kraj tendr zrušil. Kraj požadavek odmítl s odůvodněním, že by za to dostal od antimonopolního úřadu vysokou pokutu. Řidičům však nabídl, že v tendru udělá změny ohledně minimální mzdy, její valorizace i v dalších částech.

V lednu kraj tendr skutečně pozměnil a odboráři změny studovali až do minulého týdne.

Tendr v hodnotě pěti miliard korun na roky 2017 až 2026 pokračuje, termínem otevírání obálek zůstává 5. duben. ÚOHS však vydal předběžné opatření, které kraji zakazuje podepsat s vítězným uchazečem smlouvu.