To je znění petice, pod niž se za necelé tři týdny podepsalo přes 200 lidí. Přátelé Lhoty u Machova tak chtějí zvrátit rozhodnutí, že rekonstrukce komunikace v obci je podmíněna rozšířením režimu na hranicích pro vozidla do 3,5 tuny.

Názory pod petici vkládají zastánci i odpůrci tohoto projektu.

Přátelé Lhoty u Machova, kteří proti otevření hraničního přechodu vystupují nejrazantněji, obcházeli minulý týden domácnosti s letáčkem, v němž se snažili vysvětlit, co Machovsko rozšířením přechodu získá a co ztratí. „Někde jsem se jako neprofesionální pošťák zdržel třeba i půl hodiny v debatě, když o tom lidé začali víc přemýšlet,“ říká umělecký řezbář Petr Kysela, který v těchto dnech vyráží mezi obyvatele s papírovou peticí. „Chceme petici dostat i k lidem, kteří nemají přístup k internetu. Jedná se hlavně o seniory,“ dodává Petr Kysela, podle nějž dotace nejsou samospasitelné. „Když mi dají dotaci, tak bych uměl udělat třeba vyhlídkovou cestu na Milence, i s osvětlením. A nahoře bude parket se zábavou… Ani helikoptéru bych nepotřeboval,“ uzavírá s nadsázkou.

Rajon českoskalických policistů je bohatší o hladinu Rozkoše. Východočeské moře má rozlohu 800 hektarů. Proto policisté disponují i lodí, kterou kromě ostrých záchranných zásahů využívají i na kontrolu plavidel.
Policisté kontrolami na východočeském moři předcházejí problémům

V debatě pod peticí se v názorové diskusi ale střetávají oba protipóly jak signatáři petice, tak i zastánci rozšíření režimu na hraničním přechodu.

„Nevidím v celém projektu žádný moudrý význam. Naše vesnice je nádherné místo pro život. Čistý vzduch a voda, který mi v podstatě v dětství zachránil život, když jsme se právě sem přestěhovali s rodiči z Brna. Proč to zbytečně pokoušet?“ ptá se Jakub Voves z Machova.

Petici například rozhodně nehodlá podepsat Antonín Krtička, který do svých 21 let žil v Machovské Lhotě a nyní má trvalé bydliště v Machově. „Dostávali jsme letáky, kde upozorňují na to, co všechno se tady bude nebo nebude dít. Dívám se na to tak, že stavba už se rozjela, a kdyby se jim to podařilo zvrátit, což tedy nepředpokládám, tak by mě zajímalo, kdo by rozkopanou silnici uvedl do původního stavu, za jaký peníze. Asi by to šlo na vrub obce, kdyby to kvůli petici skončilo,“ obává se Antonín Ticháček, kterému také vadí, že ti, co stojí v čele spolku Přátelé Lhoty u Machova, nemají v Machově nebo ve Lhotě ani trvalé bydliště. „Rozhodující je, že dobrou věc, která se zde začala dělat, chtějí zvrátit. Já v tom vidím mstu vůči zastupitelstvu a starostovi,“ domnívá se Antonín Krtička, který s výstavbou nové silnice i s rozšířením provozního režimu na hraničním přechodu souhlasí.

„Ta silnice je po výstavbě kanalizace potřebná a pro obyvatele prospěšná,“ je přesvědčen, že si novou vozovku Machov zaslouží. „Petici v žádným případě já ani nikdo z naší rodiny podepisovat nebudeme.“

Organizátoři petice mají naopak radost, že jsou pod ní podepsáni lidé, kteří mají ke kraji vztah anebo jsou odborníky na přírodní vědy. Mezi signatáři je například objevitel první české dinosauří stopy geolog Radek Mikuláš. „Machovská Lhota je krásné klidné místo a taková by měla i zůstat. Desítky či spíš stovky automobilů denně navíc jsou v takovéto vesnici hodně znát, nepouštějme je tam,“ okomentoval svůj podpis pod petici.