Staré vozy končí ve výslužbě zhruba po osmi letech, kdy najedou 250 až 300 tisíc kilometrů.

Jeden vůz i s vybavením stál kolem 2,5 milionu korun. Oproti starším verzím mají sanitky na sobě zelenožluté označení.

„Z hlediska bezpečnosti jsou lépe viditelné a jedná se o evropské označení. Dříve byly vozy žlutočervené," vysvětlil Jiří Mašek, ředitel záchranné služby.

Ve vozech  mají záchranáři k dispozici vybavení z lepších materiálů. „Vybavení vyplývá z vyhlášky a najdete zde například přístroj na měření EKG, dýchací přístroj, nosítka či takzvaný schodolez. Ten nám pomáhá hlavně v domech bez výtahu a pomůže pacienta transportovat ze schodů," pokračoval Mašek.

Automobily mohou jezdit rychlostí až 190 kilometrů za hodinu. „Po nehodě v roce 2010 jsme ale zavedli limity. Bez omezení rychlostí jezdíme pouze k zástavám. K ostatním případům pak podle předpisů plus třicet kilometrů za hodinu," poukázal Mašek.

Na ukázku, jak postupuje čas a modernizace, ukázali záchranáři také padesát let starou sanitku – Škodu 1202 z roku 1964.

Královéhradecké záchranná služba v úterý u příležitosti předání nových sanitek také oslavila deset let svého působení v kraji. Před rokem 2004 totiž jednotná krajská záchranka neexistovala.

Nyní má záchranka patnáct stanovišť po celém kraji, kde je čtyřiadvacet hodin denně připraveno třicet posádek. Dojezdový čas stanovený ze zákona je dvacet minut a například vloni se lidem v tomto limitu dostalo pomoci z 97,43 procent.

„Zákon nám ukládá dojet k pacientům minimálně v 95 procentech v tomto čase, takže jsme ještě nad limitem," dodal Mašek.