Jako by letité nářky stovek podvedených důvěřivců a volání o pomoc byly marné a o změnu postoje námi volených  zastupitelů se musel přičinit až populární film Šmejdi, který na problematiku podomních obchodníků nedávno upozornil.

Od počátku roku se tak přes východ Čech převalila lavina obecních vyhlášek, jež podomní prodej nezvaných dealerů a podvodníků zakázaly.

Film Šmejdi nejspíš hodně pohnul i s celkovým postojem veřejnosti. Jinak by se asi v anketě v Nové Pace, kterou zdejší radnice uspořádala zároveň s parlamentními volbami, nevyjádřilo 91 procent obyvatel pro zákaz „šmejdů".

„Když je to takhle razantní vzkaz lidí, tak to vyřešíme nařízením rady, které by mělo mít účinnost od 1. ledna příštího roku," reagoval starosta Nové Paky Rudolf  Cogan.

Desítky zákazů

Vyhlášky platí už v desítkách měst a větších obcí. Například ve Vysokém Mýtě, v Králíkách, Jablonném nad Orlicí, České Třebové, Ústí nad Orlicí, Rychnově nad Kněžnou, Opočně, Miletíně na Jičínsku, Chrudimi, Litomyšli a v řadě dalších měst.

Někde, například v Lanškrouně, ale již podobný zákaz funguje dva roky. „Strážníci mohou na místě udělit pokutu 1000 korun, což už učinili, ve správním řízení hrozí fyzické osobě platba až 30 000 korun a právnické osobě až 200 000 korun," řekla starostka Stanislava Švarcová.

Zákaz podomního prodeje vyhláškou však lumpy skutečně nemusí odradit, jak ukázal případ z Pardubic, kde platí také. Tamní vodárny začaly nyní zvažovat právní kroky, aby se mohly bránit proti prodejcům filtrů na vodu, kteří se vydávají za jejich zaměstnance.

Nabízeči filtrů

„Objevili se tu nějací zástupci, kteří se vydávají za naše zaměstnance. Pustí u lidí doma vodu, něco do ní hodí, řeknou, že je zakalená a co prý teda lidi pijí. Propagují vodní filtry," řekl ředitel Vodovodů a kanalizací Pardubice Josef  Fedák.

Do vodáren teď volají lidé a ptají se, proč jim zaměstnanci filtry nabízejí. Někteří dokonce přišli se vzorky vody a chtěli si je nechat zkontrolovat. Fedák podotkl, že filtrační zařízení domácnosti nepotřebují, voda je nezávadná.

Podobné fígle se objevily i v Hradci Králové.  A jako obvykle se podvodníci zaměřují především na seniory. Falešní kontroloři nabízejí, že zkontrolují chod vodoměrů i kvalitu vody. Najdou chybu a vzápětí nabízejí filtry na vodu, jejichž cena jde do desítek tisíc korun. „O falešných pracovnících vodáren nás informovali sami odběratelé. Naši pracovníci mají průkazy s vlastní fotografií a navíc nikdy nevybírají peníze na místě," podotkla řekla Veronika Bergrová, mluvčí Královéhradecké provozní.

Celkově se však situace s podomními prodejci tam, kde byli zakázáni, uklidnila. Jenže podvodníci zkoušejí už jsou mnohdy o krok napřed a vymysleli nové fígle, jak vyhlášky obejít: Někdy se stává, že si lidé prodejce pozvou domů po telefonické domluvě sami.

„Nedokážeme ani naší, podomní prodej zakazující vyhláškou, obyvatele uchránit před jinými rozšířenými praktikami. Pokud si prodejce do bytu pozvou sami, je to jejich volba a bohužel se jen těžko prokazuje, že o prodeji nevěděli," podotkl starosta Rychnova nad Kněžnou Jan Skořepa.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR však proti plošným zákazům podomního prodeje protestuje. Poškozuje podle něj i slušné firmy, které v oboru působí desítky let.

Triky podvodných dealerů s energiemi
• Prodejci se nepředstavují nebo si vymýšlejí falešné identity. Vydávají se např. za pracovníky nynějšího dodavatele plynu či elektřiny
• Jdou vyjednat slevu za věrnost nebo vrátit přeplatky, k tomu ale potřebují vaši smlouvu a iniciály (aby se vetřeli i do domů a něco tu ukradli)
• Dealeři lžou, např. že stávající dodavatel energií končí, nebo zamlčují, že jde o přechod na jiného operátora a tvrdí, že jde jen o slevu
• Nadhodnocují velikost finanční úspory při přechodu k jinému operátorovi, dokládají to barevnými grafy a lákavými ciframi
• Neříkají všechno, např. u změny dodavatele zamlčují poplatky za zrušení smlouvy, příp. jsou sankce na smlouvě napsány miniaturním písmem
• Vyvíjejí na zákazníky nátlak, že je smlouvu podepsat rychle, nejpozději ihned, aby si ji tak nemohli pořádně pročíst

Od ledna to budou mít ještě těžší
• Nový občanský zákoník od ledna změní pravidla uzavírání smluv „mimo prostory obvyklé k podnikání", tedy smluv uzavřených na předváděcích akcích nebo s podomními prodejci.

• Od 1. 1. 2014 vstupuje v platnost nová definice smluv uzavřených mimo prostory obvyklé k podnikání. Nově bude do této skupiny spadat i smlouva, která sice byla sjednaná v prostorech obvyklých pro podnikání, ale poté, co byl spotřebitel osloven mimo tyto prostory.

• Zákon tak nově jednoznačně stanoví, že lhůta 14 dnů pro odstoupení od smlouvy je zachována i v případě, že je dopis odeslán poslední den lhůty. Odstoupení od smlouvy tak nemusí být do konce lhůty doručeno. Zákon ale zároveň ukládá kupujícímu povinnost vrátit zboží do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Stejná lhůta platí i pro vrácení peněz kupujícímu.

• Tyto změny se ale uplatní na smlouvy uzavřené od 1. 1. 2014. Pro ostatní smlouvy bude platit dosavadní právní úprava, pokud nebude sjednáno jinak.

• Nový občanský zákoník tak reaguje na trend oslovování spotřebitelů na ulici za účelem sjednání smlouvy. „Časté jsou případy, kdy jsou spotřebitelé po krátkém jednání na ulici vylákáni do blízké kanceláře, kde smlouvu podepíší bez bližší znalosti dané společnosti a povahy zboží. Vítáme i nastavení jasných mantinelů, co se týče lhůty pro vrácení zboží a peněz," dodala právní poradkyně sdružení Spotřebitel net Kristýna Opletalová.