Jde o pokračování dálnice D11 z Hradce Králové dál do Polska a o výstavbu rychlostní komunikace R35, která by jako severní alternativa dálnice D1 propojila přes východní Čechy Prahu s Olomoucí. „Evropské instituce se dohodly na podobě páteřních evropských dopravních sítí, mezi ně byla zařazena i D11 do Polska. Stanovily tak definitivní seznam prioritních staveb, u kterých se počítá s financováním z evropských fondů. S realizací se počítá do konce roku 2030," řekl  europoslanec a bývalý hradecký primátor Oldřich Vlasák.

Dálnice povede přes Jaroměř, odkud bude jako rychlostní silnice R11 pokračovat na Trutnov a na polské hranici se napojí na plánovanou dálnici A3 do Štětína.

Byly problémy

Zatímco se zařazením D11 mezi páteřní evropské komunikace takřka nebyl problém, to samé se nedá říci o R35, která je přitom pro východní Čechy mnohem důležitější.

„Přestože jde o tah, který má ulehčit přetížené brněnské D1 a současný ministr dopravy ji vidí jako jednu z národních priorit, Evropská komise ji ve svém původním návrhu nezahrnula mezi stěžejní projekty. Nakonec se ji podařilo mezi priority vrátit a bude na ni vypracována alespoň studie," dodal Vlasák.

Stát kvůli nedostatku peněz na investice doposud počítal s tím, že R35 by se mohla stavět formou PPP projektu, tedy s účastí soukromých investorů, kteří by pak z jejího provozu měli profit. Nyní však státní Ředitelství silnic a dálnic připravilo dokumentaci pro vypsání zakázek na vypracování projektových dokumentací pro  D11 či R35.  Chce totiž využít prostředky z unijního Operačního programu doprava II, na který se ministerstvo dopravy připravuje. Podle předběžných informací má EU podpořit dopravní stavby v ČR částkou zhruba 100 miliard korun.

Mezi další, pro EU prioritní stavby v Česku, se podařilo zahrnout například modernizací železničního spojení Praha – Mnichov a obnovu brněnského nádraží. Dohodnutý seznam páteřních dopravních staveb však musí ještě formálně potvrdit Rada EU a plénum Evropského parlamentu. Konečné rozhodnutí se nečeká dříve než v září.