Úřad by měl následně vydat územní rozhodnutí. Náchod, který patří k dopravou nejzatíženějším městům ve východních Čechách, usiluje o stavbu obchvatu 17 let.

Přes město procházející tranzitní silnice do Polska je nárazově zahlcena kolonami aut a kamionů. „V Náchodě žije 22 000 obyvatel, kteří jsou velmi zatížení stále se zvyšující intenzitou dopravy. Proti nim stojí řádově dvě desítky lidí, kteří obstrukcemi celé řízení mnoho let brzdí a zbytek města si tak berou jako rukojmí," uvedl místostarosta Tomáš Šubert.

Podle opozičního zastupitele a kritika výstavby obchvatu Michala Kudrnáče (Strana zelených) prochází navržená severní varianta obchvatu hustě zastavěným územím Vysokova, Babí, Kramolny a Bělovse a přinese problémy s hlukem a emisemi. „Řešením je jižní varianta obchvatu s tunelem, která by byla efektivnější, rychlejší a odpadly by i problémy s výkupy pozemků," řekl Kudrnáč.

Náklady na stavbu asi sedm kilometrů dlouhého obchvatu se odhadují na téměř tři miliardy korun. Bez územního rozhodnutí nemohou například začít výkupy pozemků. „Pravomocné územní rozhodnutí pro obchvat je nejdůležitější. Bez něj se nedá ani projektovat," uvedl předseda občanského sdružení Obchvat Náchoda Jan Chaloupka.

Už ale není ani teoretická naděje, že by se obchvat začal stavět dřív než v roce 2017.

Na protahující se přípravu stavby obchvatu sdružení upozornilo v září už několikátou demonstrací. Stovka lidí při demonstraci neustálým přecházením po přechodech asi na 20 minut zablokovala hlavní tah z Hradce do Polska.

Kvůli táhnoucí se přípravě stavby obchvatu se radnice se státními silničáři před třemi lety pustily do změn, které dopravě ve městě ulehčily. Byly otočeny směry jízdy v ulicích v centru a jsou rekonstruovány kruhové křižovatky na průtahu městem.