Byla neděle a velká zima, když se všech šest trolejbusů seřadilo na Stalinově třídě, dnešní třídě Míru, aby slavnostně vyrazily do Bohdanče. Trolejbusy Škoda 7Tr musely zdolávat zasněžené silnice, některé z nich utrpěly dokonce drobné škody.

Sedmdesáté výročí si v Pardubicích v sobotu připomenou na pravidelných spojích linky číslo 3 prezentací všech základních typů v současné době provozovaných trolejbusů.

Za jízdenku tehdy Pardubáci zaplatili pět československých korun. „Trasa linky tehdy vedla od starého nádraží přes Stalinovu a Švermovu ulici, kolem sv. Josefa, přes Trnovou, Semtín a točnu UMA až do Bohdanče,“ uvádí archiv Dopravního podniku města Pardubic.

Číslo i konečná stanice linky zůstala dodnes. O deset let později vznikla i letní rekreační linka do Bohdanče nebo na Kunětickou horu.

Vzpomínka na Velkou cenu na starém Masarykově okruhu v Brně.
Z ARCHIVU: Velká cena, jak ji nepamatujete. Podívejte na starý Masarykův okruh

Dopravní komunální podnik v Pardubicích vznikl v roce 1950, kdy začala jezdit první městská autobusová linka. Jízdenka stála tři koruny a autobus typu Škoda 706 RO jezdil na trase z Jesničánek kolem nádraží k nemocnici. Tehdejší první správce podniku Ladislav Holubář ihned začal plánovat výstavbu trolejbusových tratí v Pardubicích.

Trolejbusy poprvé vyjely v roce 1952, myšlenky na projekt elektrické dráhy se ale rodily už dlouho předtím. První projekt, za kterým stál vynálezce František Křižík, se objevil už v roce 1906, ten ale nebyl realizován. Plánované tramvajové tratě nakonec nahradily trolejbusy.

Všech 6 trolejbusů typového označení Škoda 7Tr se nejprve seřadilo na Stalinově třídě (dnes třída Míru).Všech 6 trolejbusů typového označení Škoda 7Tr se nejprve seřadilo na Stalinově třídě (dnes třída Míru).Zdroj: DPMP

V současnosti má pardubický dopravní podnik k dispozici přes padesát trolejbusů a lidé za jízdenku zaplatí i třicet korun. Ačkoli by se mohlo zdát, že stavět nové trolejbusové tratě je v dnešní době, kdy nastupují do světa MHD elektrobusy, určitým anachronismem, soumrak vozidel s „klacky“ zatím nehrozí.

"Zatím jsou totiž baterie těžké a mají krátkou životnost. Města, která již trolejbusovou infrastrukturu mají, mohou tuto dopravu dále rozvíjet a kombinovat ji s elektrobusy, ale trolejbusový provoz vybudovaný ‚na zelené louce‘ je už asi dnes v České republice bohužel minulostí,“ řekl Ladislav Podivín z Dopravního podniku města Pardubic (DPMP).

Snímek Dívka na koštěti se natáčel v Pardubicích v létě roku 1971.
ARCHIVNÍ FOTO Z NATÁČENÍ: Saxana přiletěla do Pardubic přesně před 50 lety

Sedmdesáté výročí si v Pardubicích v sobotu připomenou na pravidelných spojích linky číslo 3 prezentací všech základních typů v současné době provozovaných trolejbusů. Vyjede i mimořádný spoj, na kterém se představí historický trolejbus. „Na mimořádných spojích se v odpoledních hodinách objeví trolejbus Škoda 14Tr, tedy zástupce typu vozidel, která začala být sériově vyráběna před 40 lety, v roce 1982,“ sdělila mluvčí DPMP Jitka Malinská.

Dopravní podnik také láká fanoušky, nejen historických vozidel, na den otevřených dveří, který se bude konat 14. května 2022. „Během tohoto dne si budou moci návštěvníci prohlédnout přímo v areálu dopravního podniku moderní i historické vozidla a projít si zázemí vozovny,“ dodala Malinská.