Zimní pneumatiky totiž nejsou jen o sněhu a náledí. Zimní gumy jsou z hlediska přilnavosti lepší od teploty 7 stupňů Celsia. A pod tuto hodnotu spadly teploty již před několika týdny. Nehledě k horským úsekům, kde jsou zimní pneumatiky bez ohledu na počasí povinné od 1. listopadu.

„S ochlazením teď zažíváme nápor, přesto je podle našich zkušeností stále dost řidičů, kteří s výměnou letních gum na zimní otálejí,“ řekl Karel Prouza z jednoho padubického pneuservisu. Druhou vlnu náporu všude očekávají se sněžením, které má přijít po neděli.

„U vozidel do 3,5 tuny musí být zimní pneumatiky na všech kolech a hloubka nejméně 4 milimetry. Výjimka je jen nouzový dojezd s rezervou. U vozidel nad 3,5 tuny musí být pneumatiky jen na kolech hnacích náprav a musí mít vzorek nejméně 6mm. Zimní pneumatika s hloubkou dezénu nižší než 4 mm již ztrácí své vlastnosti na sněhové pokrývce, ztrácí tzv. samočistící efekt, upozornila policie.

Za zimní pneumatiky jsou považovány takové, na jejichž bočnici je vyznačeno MS nebo M. S nebo M/S nebo MS (v překladu Mud and Snow - bláto a sníh) či terénní pneumatiky.

Pokuty za nepřezuté auto mohou šplhat až do výše 2500 korun. A pokud je takový řidič účastníkem nehody (aniž ji musel zavinit), musí očekávat nižší plnění od pojišťovny.

Parametry zimních pneumatik
Valivý odpor (spotřeba paliva):
Třída A až G, rozdíl mezi první a poslední třídou je až 10 % spotřeby. Zlepšení o jednu třídu znamená snížení spotřeby zhruba 0,1 l/100 km

Přilnavost na mokrém povrchu (brzdná dráha):
Třída A až G, rozdíl mezi první a poslední třídou může být až 30 metrů.

Vnější hlučnost:
1. až 3. třída, čím víc proužků je vyplněných, tím jsou pneumatiky hlučnější. Rozdíl mezi 1. a 3. třídou jsou až 3 db.

(Zdroj: ÚAMK)