Cestáři letošní zimu o mnoho víc než v předcházejících letech zapojí při zimní údržbě silnic moderní technologie. Lokalizátor GPS nabízí optimální dávkování soli či pískové směsi.

Čidla na voze měří teplotu vozovky a vzduchu nad ní a pomocí navigačního systému posílají data na dispečink. Silničáři spolupracují s dalšími společnostmi a klimatology a podle už dříve shromážděných dat vědí nebo velmi přesně předpovídají, jaké má vozovka v daném počasí jízdní vlastnosti. „Dopředu můžeme spočítat optimální posypovou dávku, která se řidiči ve voze nabídne," vysvětlil Marian Cvrkal ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Řidič se musí na zledovatělé nebo zasněžené silnici věnovat řízení a k tomu třeba i pluhovat sníh, dávkovací systém mu práci usnadní, dodal.

Cestáři tak zbytečně neplýtvají materiálem, nepřetěžují životní prostředí chemikáliemi a správným množstvím posypových směsí taky co nejlépe snižují kluzkost silnic.

„Od nás se očekává, že silnice bude mokrá, ideálně suchá. V mírných zimách si řidiči odvykají jezdit na sněhu. Vyžadují lepší servis a na vině jsou vždycky cestáři. Není možné odstranit všechny následky počasí, my je pouze zmírňujeme," řekl Cvrkal.

Silničáři se na východě Čech starají primárně o více než 7000 kilometrů silnic druhé a třetí třídy a k tomu hlavní tahy. Přibližně polovinu úseků ošetřují chemicky. Pardubičtí cestáři mají na listopad a prosinec mají cestáři na zimní údržbu 33 milionů korun. Loni, kdy nebyla tuhá zima, utratili 25 milionů.

„Zimní období se dá dopředu těžko odhadnout. Když byla před několika lety tuhá zima, spotřebovali jsme průměrně 18 tisíc tun chemického materiálu a k tomu 30 tisíc tun inertních směsí, v posledních letech se spotřeba snížila na 10 tisíc tun chemie a 20 tisíc tun inertu," popsal Cvrkal. Inertní materiál je například písek nebo štěrk.

V zimě silničáři používají vlastní techniku, jejich vozový park čítá 87 vozidel. Zhruba 40 procent údržbových služeb si najímají u externích firem, například při kalamitách. „Není v našich silách nakupovat a udržovat početnou techniku. Drobní zemědělci nebo stavební firmy disponují traktory s radlicemi, pluhy, mají frézy," řekl Cvrkal.

Hradečtí krajští cestáři se připravili na zimu naskladněními 23 tisíci tun soli a 12 tisíci tun písků a posypové drtě. V rozpočtu pro nadcházející zimní údržbu mají silničáři v kraji připraveno 170 milionů korun.