Pod svícnem bývá největší tma a Opatovice nad Labem jsou toho vzorovým příkladem.
Silničáři vedle vesnice staví jednu z největších křižovatek v Česku, od které od loňska vede novým obchvatem komfortní čtyřproudovka do Hradce Králové, do samotných Opatovic ale miliardové stavby paradoxně nahrnuly tisíce nových aut denně.
„Od okamžiku, kdy byl čtyřpruh do Hradce otevřen, narostl provoz v obci na dvojnásobek. Z původních sedmi na 14 tisíc aut denně," zlobí se starosta Pavel Kohout.
Přes Opatovice totiž začali ve velkém jezdit řidiči mířící z jižního na západní předměstí ucpaného Hradce. To dříve nebylo tak výhodné, protože nahnaný čas ztratili v kolonách při křížení bývalé „hradubické" státovky u opatovické benzinky. Ta se ale nyní stala slepou silnicí.
Tomu, aby silnice z Moravského Předměstí přes Vysokou nad Labem a Opatovice nesloužila jako náhražka dlouho plánovaného jižního obchvatu Hradce, však nepomohl ani kontroverzní zákaz odbočení vlevo na silnici od Vysoké. Šoféři totiž značku neustále kradou.
„Kolikrát už značka byla pryč? Je to zhruba takové číslo, jako počet policejních kontrol, které dodržování zákazu kontrolují. Druhý den vždycky zmizí," uvedl Kohout.
„Ta cedule je tady naprosto nesmyslná. Přece nepojedu doprava tři kilometry do Březhradu a po stejné silnici zase zpátky?!" kroutí nechápavě hlavou Jiří Bidlas z Pardubic, který dojíždí do práce na hradecké Moravské Předměstí.
„Já myslím, že to není nijak drastická zajížďka. Nevidím problém zajet si od Vysoké do Opatovic přes Březhrad. Zase se zkrátila cesta jinými směry," oponuje Hana Jarolímová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Vynucená pětikilometrová zajížďka neplatí v opačném směru.
Posledních několik dní je cedule opět pryč, před křižovatkou stojí jen osiřelý sloupek. Opatovická radnice nyní po pardubickém magistrátě požaduje komplexní řešení dopravního kolapsu v Opatovicích. Nechala si dokonce od hygieniků udělat analýzu hlukového zatížení, do dvou týdnů by měla mít výsledky. Pokud budou limity překročeny, čekají řidiče v Opatovicích změny. Jaké, to si však nikdo netroufá odhadovat.
Situaci by částečně vyřešilo, kdyby ŘSD starou státovku nezaslepilo a naopak ji podél nové čtyřproudovky protáhlo kolem autobazaru na kruhový objezd, který leží mezi koncem obce a velkou opatovickou křižovatkou. Z obce by zmizela aspoň auta, která od Vysoké míří na Prahu či Pardubice.
„Na výstavbu této spojnice byla i studie, ale po projednání s obcí jsme od výstavby ustoupili. Radnice silnici kvůli svému územnímu plánu nechtěla," řekla Jarolímová z ŘSD. Podotkla ale, že není problém pouhých 500 metrů silnice postavit dodatečně.
Starosta Kohout však popírá, že by o silnici neměl zájem. „My můžeme zprostředkovat jednání s majitelem autobazaru i zahrádkáři, kteří mají v trase pozemky, ale z jejich reakcí vím, že na současnou výkupní cenu 30 korun za metr rozhodně nepřistoupí," řekl.
Do loňska stát vyplácel vlastníky minimálně stokorunou za metr, po změně vyhlášky ale už běží třeba tři desítky vyvlastňovacích řízení na 12 kilometrů dlouhé trase budované dálnice R35 do Časů na Pardubicku.
Další špatnou zprávou pro Opatovice, Vysokou a další obce v okolí je i to, že ŘSD kvůli úspoře 100 milionů korun vyškrtlo z R35 plánovanou křižovatku v Bukovině. Řidiči se tak na dálnici dostanou buď až v Rokytně, nebo budou muset jet přes už beztak zatížené Opatovice.
Vysvobozením pro obec tak bude až jižní obchvat Hradce Králové. Ten je však už několik desetiletí jen na papíře.