Rodinná tradice

Kromě lásky k automobilům je pojí ještě tři pouta. Jejich rodiče dlouhá léta pro automobilku Škoda Auto pracují, oba mají zálibu v barvách (i proto si vybrali obor lakýrník) a oba mají splnitelný sen – jít ve šlépějích svých rodičů.

I proto si v přihlášce budoucího vzdělání vybrali rychnovskou školu, která jim umožňuje „čichnout" si ke svému řemeslu přímo v kvasinské odnoži mladoboleslavské automobilky. Podobnou šanci mají i studenti z Holic.

„Už od mala jsem měla vztah k autům. Ještě více jsem se jim začala věnovat se současným přítelem. To mě úplně chytlo. A moc mě to baví," vysvětlila své rozhodnutí stát se lakýrnicí Tereza Bělobrádková. To u Dominika Haluzy byl výběr budoucího povolání méně romantický: „Rozhodli to za mě rodiče. A těm se přeci neodmlouvá," uvedl s úsměvem Dominik Haluza, kterého, stejně jako jeho spolužačku, více, než škola, baví právě možnost vyzkoušet si své ve škole nabyté dovednosti v praxi.

„Ve škodovce střídáme různé sekce. Plniče či broušení laku. Teď momentálně jsme na takzvané dokončovací sekci, kde kontrolujeme hotová auta v laku," řekl mladý student.

Podle jeho spolužačky je právě tato sekce jednou z nejdůležitějších a nejnáročnějších. „Určitě jste viděl nějaký dokument o finišování laku na automobilech. Jak tam chodí lidé s voskovkami a kontrolují vozy před dodáním zákazníkům. Tak to je teď naše práce. A opravdu je to náročné," dodala Tereza Bělobrádková, která, stejně jako její kolega ve „voskové" zbrani prý i v mladém svém věku trpí profesionální deformací.

„Když jdeme po městě kolem aut, tak si chyb všímáme. Jen u sebe nemáme tu voskovku. To by ta parkoviště pak vypadala komicky," dodala s úsměvem Teraza Bělobrádková. Ovšem nejenom praxe v budoucím oboru oba studenty, kteří svojí budoucnost vidí v kvasinské odnoži mladoboleslavské automobilky, láká. Těší je i řada benefitů, které praxe nabízí.

Odbornou praxi absolvují žáci těchto oborů:
Rychnov nad Kněžnou
Tříleté učební obory:
- Mechanik opravář motorových vozidel (Automechanik)
- Autoelektrikář
- Autolakýrník
- Karosář

Holice
Tříleté učební obory:
- Automechnik
- Autoelektrikář
- Karosář

Zajímavé benefity

„Mezi hlavní benefity, na které se mohou žáci absolvující dlouhodobou odbornou praxi těšit, patří zejména nabídka pracovního místa po úspěšném zakončení školy, pravidelné měsíční odměny, stravování za zaměstnanecké ceny nebo pracovní oděv, obuv a ochranné pracovní prostředky zcela zdarma," uvedl Jiří Dvorný, který je za téma dlouhodobých odborných praxí v závodě Kvasiny zodpovědný.

„Tyto benefity určitě využíváme, ale pro nás je skutečně nejdůležitější, že máme tu možnost po škole ve škodovce nastoupit. Je to naše srdeční záležitost a zároveň obrovská zodpovědnost. A to jak vůči škole, tak i vůči rodičům," dodal Dominik Haluza, který se, kromě smlouvy, těší i na to, že bude „zaučovat" svého tátu, který kvůli němu přejde z jiného výrobního místa kvasinské továrny právě do sekce lakování. „Snad mu neudělám ostudu," dodal mladý student. Jeho kolegyně následně dodala, že oproti jiným žákům ostatních škol mají v Kvasinách i jinou výsadu.

„Kvůli kodiaqovi se nemusíme dívat denně na přírodopisné dokumenty. Ostatně vidíme i další škodovky. A jsou to krásná auta," uvedla s úsměvem Tereza Bělobrádková, která má s Dominikem Haluzou společný lakýrnický sen – dát novým škodovkám svůj osobitý zjev. Oba se shodli na oranžové metalíze a na tmavěšedé metalíze na všech typech vozů.

Ovšem svojí budoucnost se Škoda Auto mohou spojit i ostatní studenti, nejenom ti řemesla lakýrnického.

Dlouhodobé praxe jsou totiž příkladem cílené odborné přípravy žáků škol, které jsou pro firmu Škoda klíčové a ve kterých žáci snadno naleznou uplatnění na trhu práce.

V současnosti, a v rámci pilotního projektu dlouhodobého odborného výcviku ve firmě Škoda Auto se účastní žáci škol dvou krajů – královéhradeckého a pardubického. Konkrétně se, kromě VOŠ a SPŠ Rychnov nad Kněžnou, jedná o Střední školu automobilní Holice.

Možnost pro každého

„Čtyřicet žáků závěrečného ročníku oborů vzdělání automechanik, autoelektrikář, autolakýrník a karosář se seznamuje s výrobními činnostmi a procesy ve svařovně, lakovně a na montáži Škoda Auto Kvasiny," uvedl Jiří Dvorný s tím, že cílem je seznámit žáky prostřednictvím vybraných reálných činností s konkrétním uplatněním své odbornosti v praxi, ale také získání potřebných nadodborných a sociálních kompetencí v prostředí firmy. V příštím školním roce je plánováno navýšení oborů, žáků i provozů na základě potřeb firmy. Nově jsou připravována pracoviště v oblasti mechatroniky a logistiky.