Severovýchodní obchvat Pardubic je pro Ředitelství silnic a dálnic největší zakázkou stavěnou metodou Design&Build.

Po dlouhém čekání přišla do Pardubic dobrá zpráva.

Stavba obchvatu už má stavební povolení. Nyní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo zhotovitele. Tendr na severovýchodní obchvat trval rok a tři čtvrtě, ŘSD navíc muselo ze soutěže vyřadit dvě firmy.

Psali jsme již:

Na úseku dálnice D35 Časy-Ostrov probíhají práce na protihlukové stěně.
Obchvat Pardubic v problémech. Metrostav kvůli verdiktu soudu v soutěži skončil

Zakázku nejprve vysoutěžil Metrostav Infrastructure, toho ale ze soutěže později vyloučil soud, který firmě zakázal se po tři roky ucházet o veřejné zakázky. Další v pořadí byla firma Budimex, u ní se ale objevily chyby v nabídce.

Výběrové řízení komplikoval i fakt, že se jedná o doposud největší zakázku v režimu Design&Build. Vítěz tedy musí stavbu částečně i vyprojektovat. Proto od uchazečů chodilo mnoho dotazů, které řízení protáhly.

Projeďte po severovýchodním obchvatu už nyní, virtuálně ve vizualizaci:

Zdroj: Youtube

„ŘSD v rámci náročného výběrového řízení vybralo vícekriteriálním hodnocením nejvýhodnější nabídku za nabídkovou cenu 1,4 miliardy korun,“ informoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnice Radek Mátl s tím, že pokud neúspěšní uchazeči nepodají námitky stavět se začne v průběhu října tohoto roku.

„Stavba byla soutěžena v režimu Design&Build jako největší silniční stavba v České republice soutěžená podle této metody,“ dodal Mátl. Hotovo má být v roce 2025.

Zkratka z Trnové na Dubinu

Klíčová stavba má odlehčit dopravě ve městě. Přípravu stavby nedočkavě vyhlížejí nejen řidiči, ale i město a kraj.

Chrudim už má obchvat hotový, ale krajskému městu stále chybíChrudim už má obchvat hotový, ale krajskému městu stále chybíZdroj: ŘSD

„Jedná se o veledůležitou stavbu pro odklonění dopravy, a to nejen té nákladní, z centra Pardubic,“ poznamenal před časem náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.

Zhruba čtyřkilometrová spojka usnadní řidičům průjezd od Hradce Králové směrem na Sezemice a Dašice. Stavba bude začínat na stávající křižovatce u Globusu, pokračovat má kolem Fáblovky a dále se napojit na kruhovou křižovatku na Dubině v ulici Na Drážce a na výpadovku na Sezemice a Holice. Řidičům má silniční přeložka především ušetřit čas průjezdu krajským městem.

Sevrovýchodní obchvat Pardubic
Severovýchodní obchvat Pardubic začnou stavět v létě. Projeďte se po něm už teď

Součástí stavby bude most přes Labe, který povede v místě u slepého ramene řeky a spojí sídliště Cihelna a Dubina. Stavbaři mají vybudovat také dvě nové okružní křižovatky, podchod pro pěší i protihlukové stěny. Na nové trase silničáři počítají s čtyřpruhovou a směrově rozdělenou komunikací. Vyvést tranzitní dopravu mimo centrum se podle projektu podaří, až bude hotová celá trasa.

Obchvat Sezemic

Jen o pár kilometrů dále má silnice navazovat na budoucí obchvat Sezemic. Ten bude přivaděčem pro řidiče jedoucí od Pardubic na D35.

Obchvat ale Sezemicím prozatím chybí. Někteří řidiči tak momentálně využívají průtah obcí, aby si zkrátili cestu na dálnici. „Čím dříve bude obchvat hotový, tím pro Sezemice lépe,“ uvedl starosta Martin Staněk.

Ředitelství silnic a dálnic vypsalo soutěž na stavbu přeložky státovky I/36 z D35 u Sezemic do Holic
VIZUALIZACE: Stavba přeložky státovky z D35 u Sezemic do Holic se blíží

Na této plánované stavbě ŘSD řeší stavební povolení. 

Opravy a modernizace stojí stamiliony

V letošním roce se v Pardubickém kraji opravuje přes třicet silničních staveb za více než 610 milionů korun. Na příští rok je podle kraje v plánu dalších 24 rekonstrukcí v předpokládané výši 780 milionů. Kraj se mimo jiné snaží získat finance na rekonstrukci mostů Pavla Wonky v Pardubicích a Řečanech nad Labem.

„Do konce roku chceme požádat o vydání stavebního povolení a zároveň zahájit výběrové řízení na zhotovitele stavby. Zahájení realizace stavby bude mimo jiné i závislé na množství přidělených finančních prostředků na rok 2023,“ sdělil Mátl.

Silnice je navržena jako obousměrná komunikace II. třídy se dvěma jízdními pruhy. Šířka jednoho jízdního pruhu má být 3,5 metru, šířka zpevněné krajnice potom 0,75 metru. „Součástí projektu je i nadjezd nad budoucí I/36 a přeložení devíti různých druhů inženýrských sítí. Pro umožnění napojení přeložky silnice II/289 na budoucí silnici I/36 je potřeba na silnici I/36 vybudovat připojovací a odbočovací pruhy,“ přiblížil projekt Kortyš

Celkové předpokládané náklady projektu jsou 270 milionů korun, podle radního pro regionální rozvoj Ladislava Valtra hejtmanství očekává, že se stavba prodraží. Proto chce Pardubický kraj požádat Ministerstvo pro místní rozvoj o dotaci.