Soukromí dopravci na regionálních tratích ani v příštím roce jezdit nebudou.

Podle pardubického krajského radního pro dopravu Jaromíra Duška totiž nikdo z nich o vlakovou osobní přepravu neprojevil zájem. Na provoz na mnoha tratích mají navíc České dráhy (ČD) dlouhodobé smlouvy.

A hlavně, ČD mají u Duška coby bývalého železničářského odborového bosse velké zastání. Podle něho mají ČD například i lepší vozový park. Dušek navíc nevěří tomu, že vůbec existuje soukromý dopravce, který by mohl ČD s úspěchem konkurovat.

„Když jsme jednali se společností Arriva například o trati Česká Třebová – Moravská Třebová – Chornice, neprojevili o to zájem. Není to pro ně zřejmě lukrativní, asi chtějí jen ozobat pralinky z dortu," uvedl Dušek.

Arriva se vloni na podzim přihlásila o provozování některých tratí v regionu, a to i bez krajských dotací. Měla zájem jezdit na tratích Moravská Třebová – Chornice, Chornice – Dzbel a Chornice – Velké Opatovice – Skalice nad Svitavou. Letos ale firma otočila a bez krajských dotací, jakým se těší i ČD, už jezdit nechce. „Nové vedení firmy nás i starosty obcí, kteří se těšili na kvalitnější soupravy a dopravní obsluhu, zklamalo," uvedl Dušek.

Pardubický kraj v minulosti uvažoval, že by soukromí dopravci mohli zajišťovat přepravu například na tratích z Holic do Borohrádku, z Moravské Třebové do Chornice a Skalice nad Svitavou, z Heřmanova Městce do Chrudimi nebo od pondělí do pátku z Hanušovic do Dolní Lipky.

Všechno jsou to ale málo vytížené, leckdy ztrátové nebo dokonce už nevyužívané tratě, na kterých kraj spoje ČD doplácel mnohamilionovými částkami.

Arriva se ucházela i o provozování lukrativní tratě z Liberce přes Hradec do Pardubic. Tu však, stejně jako podobně vytíženou trať z Plzně do Mostu. získaly ČD, jež podaly lepší nabídku.