Na zhruba osmikilometrovém úseku železniční trati mezi Hradcem a Pardubicemi se už cestující několik dní vozí po nové koleji. Nyní se práce přesouvají na „starou" kolej. Její rekonstrukce potrvá do konce listopadu, žádné další výluky v plánu nejsou. „Pro cestující to znamená ten samý režim cestování jako dosud. V místě probíhajících prací budou vlaky jezdit sníženou rychlostí na 50 kilometrů za hodinu," upřesňuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Bláto potrápilo dotčené obce

Modernizace úseku mezi Stéblovou a Opatovicemi podle něho probíhá podle schváleného harmonogramu. Menší problémy se vyskytly pouze v souvislosti s vyšší prašností, či s pohybem těžkých nákladních automobilů, což ale žádné zdržení nepřineslo. Stavba také několikrát čelila kritikám dotčených obcí, které si stěžovaly na bláto a hluk. Na rozbitou a znečištěnou komunikaci například opakovaně upozorňovala starostka Čeperky.

Na dokončený úsek by v budoucnu mělo navázat vybudování druhé koleje z Opatovic do Hradce a také ze Stéblové do Pardubic. Obě etapy jsou ale zatím pouze „na papíře". „Zdvoukolejnění je ve stádiu před zadáním zpracování přípravné dokumentace pro územní řízení včetně posouzení vlivu stavby na životní prostředí a zadání záměru stavby," vysvětluje Illiaš. Zjednodušeně řečeno: Realizace obou staveb je prozatím hudbou vzdálené budoucnosti. Podle SŽDC se s ní počítá nejdříve v roce 2019, investiční náklady zatím známy nejsou.

Rychlejší jízda? Lidé si ještě počkají

Kdy budou mezi krajskými městy nataženy obě koleje a vlakové soupravy se tu proženou slibovanou závratnou rychlostí 160 kilometrů za hodinu, zůstává velkým otazníkem. Zrychlení na nyní opraveném úseku se do celkové doby jízdy promítne jen minimálně, lidé si tak na kratší cestování ještě pár let počkají.

„Kdybych měl hodnotit stavbu samotnou a nedoufal bych, že na ni navážou další, tak se její přínos blíží nule," naznačil už dříve náměstek pardubického hejtmana pro dopravu Jaromír Dušek.

Modernizaci provádí od června loňského roku firma Skanska, téměř miliardu za ni zaplatí SŽDC, na jejím financování by se měla podílet i Evropská unie.