Možná už za čtyři roky bychom se mohli svézt po  dálnici z Hradce až před Vysoké Mýto.

Slibu premiéra Bohuslava Sobotky nahrává skutečnost, že právě tento týden na celé trase R35 až do Mohelnice padly dva velké zádrhele.

Už ve středu pardubičtí krajští zastupitelé zopakovali své tři roky staré rozhodnutí o jediném problematickém úseku R35, a to kolem Litomyšle. Proti schválené tzv. severní variantě, která město obkrouží vzdálenějším obloukem, se totiž stavěly některé sousední obce a kvůli nedodržení procedur projednávání uspěly i u soudu, který přikázal celé řízení zopakovat. Tříleté zdržení je však znát, podle původních plánů měla být celá, více než stokilometrová silnice hotová do  roku 2020…

A pátek je pro změnu dnem, kdy začíná platit novela zákona, podle níž může stát vyplácet majitelům potřebných pozemků až šestnáctinásobek loňských částek. Právě kvůli loňskému snížení výkupních cen na zhruba 30 korun za metr se postavily na zadní desítky majitelů a dokonce i starostů. Jen na dvanáctikilometrovém prvním úseku R35 z Opatovic nad Labem do Časů na Pardubicku se tak podařilo vykoupit jen pětinu pozemků a běželo tam několik desítek vyvlastňovacích řízení.

„Jenže vlivem personálních změn zaměstnanci státního Ředitelství silnic a dálnic nemají připravenou metodiku nových cenových nabídek. Nemají pokyny, jak to udělat. Čekal jsem, že tady na pobočce v Pardubicích už budou mít připravených třeba 200 dopisů, a ono to tak není," posteskl si však pardubický poslanec Martin Kolovratník.

Navalí se k nám kamiony, stěžují si obce
Litomyšl – Původně byly v plánech R35 tři trasy, nakonec ale pardubičtí krajští zastupitelé ve středu – už potřetí za poslední tři roky – potvrdili tu, proti které starosta Bohuňovic u Litomyšle Jaromír Gregor nejvíc bojoval.
„Je to smutné, ale už s tím asi nic neuděláme. Nám přitom nejvíc nevadí ani tak trasa R35, jako neexistence přivaděčů. Jejich stavba je v gesci kraje, ten však na ně nemá peníze. Takže po okreskách v okolí se po dostavbě dálnice povalí denně tisíce aut a kamionů," zlobí se starosta. Proti se stavělo i sousední Sedliště, velká Litomyšl si však dokázala prosadit svou. Gregor zopakoval i letitou námitku odpůrců trasy kopírující současnou státovku I/35, že její dálniční náhrada by měla být vedena úplně jinudy, přes aglomeraci Ústí nad Orlicí a České Třebové, kde pořádné silnice a napojení na dálniční síť chybí. A chybět prý bude i nadále.