Poklepáno, začínáme. Těžká technika vyjede na další úsek dálnice, začíná stavba sedmi kilometrů mezi Ostrovem, kde D35 nyní končí, a Vysokým Mýtem. Součástí tohoto úseku je i náročný tunel Homole, který bude mít zhruba 500 metrů. Obě stavby vyjdou na 3,2 miliardy korun. Řidiči na nový úsek dálnice vyjedou na konci roku 2026.

Zahájení obou staveb bylo původně v plánu na konci dubna, ale kvůli návštěvě premiéra Petra Fialy došlo k posunu termínu na 6. května. Na slavnostním poklepání základních kamenů obou staveb se to ministry a politiky tradičně jen hemžilo. Kromě premiéra dorazil ministr dopravy Martin Kupka a také ministr zemědělství Marek Výborný.

„Přidáváme další klíčové úseky a z dálnice D35 se stává jedno z největších dopravních stavenišť ve střední Evropě. Je to důležitá stavba, která pomůže přetížené D1 a výrazně uleví Vysokému Mýtu a Litomyšli,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Na konci letošního roku tak bude rozestavěno 64 kilometrů D35 (včetně úseků od Hradce Králové na Jičín).

Trasa úseku Ostrov – Vysoké Mýto navazuje na zprovozněnou část dálnice Časy – Ostrov, po které se jezdí od prosince roku 2022. Součástí nového úseku bude šest mostů a čtyři ptačí zábrany.

Jako samostatná stavba se soutěžil tunel Homole, který je na budované trase, ale pro projektanty to bude skutečný oříšek. Jeho zahájení bylo spíše symbolické, protože nejdříve se u tunelu Homole pustí do práce projektanti, kteří musí vše nakreslit. Tunel se bude částečně hloubit a částečně razit. Podle stavebních expertů to nebude úplně jednoduché. Zhotovitel využije při stavbě tzv. Novou rakouskou tunelovací metodu, kdy půjde o postupné odtěžování jednotlivých částí tunelu.

„Nerazí se celý profil tunelové trouby v kuse, ale po částech. Díky tomu tak lze postupovat jednak rychleji a navíc využít horninu a její tlak jako nosný prvek zpevňující celou stavbu,“ vysvětlil šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Počítá, že do roku 2027 bude dálnice hotová k Opatovci u Svitav a budou chybět poslední dva úseky do Mohelnice, které má stavět soukromník. „Bude hotový obchvat Vysokého Mýta i Litomyšle, takže to nejhorší budeme mít za sebou,“ podotkl Mátl.

Města a obce tak ještě čekají perné roky během výstavby dálnice, ale mají pomyslné světlo na konci tunelu. „Kromě toho že se našemu městu a obcím uleví z hlediska životního prostředí a bezpečnosti, tak bude mít dálnice zásadní vliv náš region, který se stane atraktivním pro různé oblasti podnikání, bydlení nebo i turistický ruch. Dálnice přinese nové výzvy a šance,“ dodal starosta Vysokého Mýta František Jiraský.

Infoleták ŘSD o stavbě úseku Ostrov - Vysoké mýto najdete ZDE, o samotném tunelu Homole ZDE

Příprava stavby D35 v posledních letech výrazně nabrala na rychlosti. Zatímco v minulosti se jednání táhla a nabírala zdržení kvůli sporům s odpůrci, nyní je vše jinak.

„U sousedů se staví rychleji? Když porovnáme velikost zemí, nás a Polska, tak jsme v poměru velikosti dál než oni. Úročíme legislativní přípravy a urychlujeme stavby více než v minulosti. Proto se také staví unikátní množství silnic,“ doplnil Kupka.

Poslední roky také vláda investuje do stavby silnic a dálnic rekordní peníze. „Vloni jsme do dopravní infrastruktury investovali 150 miliard korun, letos také 150 miliard a v tomto trendu chceme pokračovat. Otevíráme stále více nových úseků a zahajujeme víc a víc staveb. Letos začneme stavět 164 kilometrů silnic a dálnic,“ upozornil premiér Petr Fiala.

Zahájení stavby dálnice D35 Ostrov - Vysoké Mýto, 6. 5. 2024 | Video: Iveta Nádvorníková